Kreativní, inovativní a chuťově i vizuálně přitažlivé – takové byly návrhy obalů, které letos soutěžily v mezinárodní soutěži Model Young Package. Téma „Sweets in the Box“ vyzvalo designéry z celého světa, aby sladkosti zabalili jinak – chytře, ekologicky a přitom s nápadem, který zaujme na první pohled. Slavnostní vyhlášení 28. ročníku soutěže proběhlo 18. června 2025 v Radlické kulturní sportovně v Praze a Svět průmyslu u toho nemohl chybět.
Večer, kterému nechyběl šarm ani špetka magie (vystoupil kouzelník Ondřej Pšenička), moderovala energická Anna Bangoura. Nechyběla ani soutěž „cake or fake“ a DJ set Burysaxe. Program však hlavně patřil obalům, které spojují nápaditost s udržitelností a funkčností.
Otevřená soutěž
Do Otevřené soutěže zasílali účastníci ze středních i vysokých škol, stejně jako designéři bez věkového omezení, své prototypy inspirované letošním tématem. Do soutěže se přihlásilo celkem 403 designérů z 38 zemí. Celková výše odměn v této části soutěže činila 16 000 eur. Porota udělila také tři speciální ceny.
Kategorie High Schools (studenti středních a vyšších odborných škol od 15 let):
1. místo – 3 000 EUR
Kitty Tongues – Anna Štěpánová (Střední škola uměleckoprůmyslová hudebních nástrojů a nábytku, Hradec Králové, Česká republika)
Elegantní krabička na čokoládové kočičí jazýčky s originálním mechanismem otevírání – jedním tahem se otevřou obě strany. Spojuje minimalistický design s hravou estetikou a vytváří z otevírání intuitivní a zábavný zážitek.


2. místo – 2 000 EUR
Sweet Tradition – Nigina Karieva (Ave Art Ostrava, Česká republika)
Minimalistický skládací obal bez lepidla inspirovaný origami podporuje ekologické balení. Odolná konstrukce a čisté linie odkazují na české řemeslné tradice a zároveň odpovídají požadavkům moderního trhu na udržitelnost a funkčnost.


3. místo – 1 000 EUR
Hašlerka Box – Sevastyan Sokolov (VOŠ a SPŠ grafická, Hellichova, Česká republika)
Nový papírový obal pro ikonické Hašlerky nahrazuje plastový obal. Kombinuje pružinový mechanismus z papírového skládání s čistým modrobílým designem a odkazuje na tradiční českou značku skrze moderní, elegantní balení.


Kategorie Unlimited (studenti vysokých škol a designéři bez věkového omezení):
1. místo – 4 000 EUR
Treasure Box – Paula Cano Gutierrez, Phillipp Hainke (Německo)
Rozkládací obal navržený pro Ferrero Rocher proměňuje kompaktní tvar v atraktivní prezentační display. Kombinuje luxusní zlatý papír, vrstvenou konstrukci a boční okénka pro maximální efekt. Design spojuje estetiku, udržitelnost a funkčnost v jednom.


2. místo – 3 000 EUR
Turrón de Adviendo – Cristina Mollinedo Deschler (Media University of Applied Sciences Berlin, Španělsko)
Obal na španělský turrón inspirovaný adventním kalendářem se po otevření mění ve vánoční stromeček. Šestiúhelníkový tvar zajišťuje stohovatelnost i vizuální přitažlivost. Design propojuje kulturní tradice s praktičností a slavnostní atmosférou.


3. místo – 2 000 EUR
XXPAND – Laura Frühmesser (University of Applied Arts Vienna, Rakousko)
Multifunkční obal na popcorn, který při ohřevu v mikrovlnce mění tvar a vizuálně zdůrazňuje objem popcornu. Díky skládacím zámkům lze snadno složit do tří forem. Kombinuje papírenské inženýrství a praktický design s atraktivním, interaktivním uživatelským zážitkem.


Speciální ceny:
Cena veřejnosti – 1 000 EUR
Macaroom – Daniela Švédová (Střední škola Strážnice, Česká republika)
Odolná papírová krabička s výsuvnými zásuvkami chrání makronky při přepravě a skladování. Ekologický materiál a funkční konstrukce zajišťují bezpečí, přehlednost a elegantní prezentaci luxusního cukroví.


- Cena Inovačního centra Model Group:
Paper Blister – Joshua Valentin (Zurich University of the Arts, Švýcarsko)
Jednomateriálové řešení ve formě papírového blistru využívá laserové perforace a skládání k vytvoření 3D tvaru. Nabízí dobrou viditelnost, udržitelnost a prémiový vzhled pro potraviny jako jsou datle. Estetický i ekologický přístup v jednom.


- Cena předsedkyně poroty:
Monstrito – Samira Langhammer (HBKSaar, Německo)
Hravá, recyklovatelná piñata z vlnité lepenky navržená pro dětské oslavy. Díky vyskakovacím prvkům a kontrolovanému otevírání nabízí bezpečnou, bezplastovou alternativu klasických piñat – připravenou k okamžitému použití a zábavě.



Profesionální výzva: zadání od Läderach
V druhém kole soutěže, uzavřené Profesionální výzvě, soutěžilo šest vybraných designérů. Zadání letos poskytl švýcarský výrobce čokolád Läderach – držitel titulu World Chocolate Master. Celková odměna v této části činila 12 000 eur.
1. místo – 6 000 EUR
RevealBox – The “Schiffli” Evolution – Lukas Klimpel (Německo)
Modernizovaná verze ikonického balení Läderach s větším okénkem, které odhaluje čokoládu zepředu i zezadu. Vyroben z hladké lepenky, nabízí opakovaně uzavíratelný mechanismus, nakloněnou prezentaci produktu a připravenost pro sériovou výrobu.


2. místo – 4 000 EUR
FrischSchoggi Concept – Daniela Švédová (Střední škola Strážnice, Česká republika)
Obal s vyklápěcí zadní stranou spojuje eleganci a funkčnost. Design podporuje estetický i smyslový zážitek z rozbalování, je snadno použitelný a technologicky realizovatelný, s důrazem na udržitelnost.


3. místo – 2 000 EUR
On the Wave of Chocolate Flow – Libor Vožda (Česká republika)
Inspirováno texturami značky Läderach vznikl obal s vlnitou strukturou a nastavitelným dnem, který se přizpůsobí různým tvarům čokolád. Kombinuje sofistikovanost s funkčností a zachovává snadný přístup k produktu.


Porota: odborníci z průmyslu i škol
Letošní porotu vedla prof. Pelin Celik z HTW Berlin. Dále zasedli:
- Haluk Aysan, Head of Procurement, Lindt & Sprüngli
- Marek Jankiewicz, Senior Packaging Technologist, E. Wedel
- Christian Loritz, Export Manager, Medovník Original
- Hrvoje Car, Packaging R&D, Kraš
- Yücel Metin, Head of Packaging Competence, Model Holding
Ve druhém kole hodnotili návrhy přímo zástupci společnosti Läderach.
My mockrát děkujeme za pozvání a těšíme se na další ročník, který bude ve znamení: TABU!