0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Solarní panely lze umístit mezi vlakové koleje, speciální koberec vyvíjí švýcarský startup

Švýcarský start-up Sun-Ways vyvinul mechanický systém pro instalaci odnímatelných solárních panelů na železničních tratí. Podle tvůrců by se tato inovace mohla uplatnit na polovině světových železničních tratí.

Sun-Ways, malý start-up se sídlem v západošvýcarském městečku Ecublens, našel další možnost, jak získávat energii ze solárních panelů. Hodlá je umístit přímo mezi koleje železničních tratí. Podle spoluzakladatele Baptista Danicherta je prostor mezi kolejnicemi železničních tratí dostatečně velký pro umístění solárních panelů standardní velikosti, aniž by bránily pohybu vlaků.

„Tímto způsobem bychom mohli vyrábět část potřebné elektřiny,“ říká Danicherta. Může to ale fungovat? Technicky takovému řešení nic nebrání, byť vše se musí realizovat s ohledem na drážní předpisy a bezpečnost železniční dopravy. Postup je jinak poměrně jednoduchý. Sun-Ways používá solární panely vyrobené ve Švýcarsku a předem smontované v továrně. Panely o šířce jednoho metru lze snadno umístit mezi kolejnice a připevnit je ke kolejnicím pomocí pístového mechanismu.

Instalace se provádí mechanicky pomocí vlaku vyvinutého švýcarskou společností Scheuchzer, která se zabývá údržbou kolejí. Vlak při jízdě vpřed pokládá fotovoltaické panely podél železniční trati jako rozbalující se koberec.

Koberec vyrobí terawatthodinu ročně

Myšlenka instalace solárních panelů podél železničních tratí není nová. Dvě další společnosti, italská Greenrail a anglická Bankset Energy, testují fotovoltaické prvky instalované na železničních pražcích. Společnost Sun-Ways je však první, která si ve spolupráci se švýcarským federálním technologickým institutem EPFL v Lausanne nechala patentovat speciální odnímatelný systém.

Podle společnosti Sun-Ways by národní železniční síť mohla ročně vyrobit 1 terawatthodinu (TWh) solární energie, což představuje přibližně 2 % elektřiny spotřebované ve Švýcarsku.

V příštích letech plánuje Sun-Ways expandovat do dalších částí Evropy, včetně sousedního Německa, Rakouska a Itálie, a také do Spojených států a Asie. „Na světě je více než milion kilometrů železničních tratí. Věříme, že 50 % světových železnic by mohlo být vybaveno naším systémem,“ uzavírá Danichert.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků