Síť samoobslužných čerpacích stanic pohonných hmot se v České republice pozvolna rozšiřuje. Stále více zákazníků má tedy možnost natankovat zcela samostatně a bez přítomnosti personálu. Výhodou tohoto způsobu tankování je především nepřetržitá dostupnost, snadná a rychlá obsluha, pohodlná bezhotovostní úhrada platební kartou a velmi často také lepší cena za jeden litr benzínu či nafty ve srovnání s běžnými benzinovými pumpami.
První čerpací stanice pohonných hmot bez obsluhy byla v České republice uvedena do provozu u dálnice D1 v Průhonicích již v roce 2007. Od té doby došlo k postupnému navyšování počtu samoobslužných benzinových pump, ale jejich přesný počet není nikde přesně evidován. Je tomu tak zejména proto, že mnoho z nich funguje v režimu neveřejných, které jsou většinou instalovány v areálech různých firem či společností, a jsou tím pádem dostupné pouze zaměstnancům těchto podniků. V Evropě je naopak síť veřejných bezobslužných čerpacích stanic velice široká a můžeme tam na tento způsob tankování narazit mnohem častěji.
Z pohledu technický parametrů je samoobslužná stanice přizpůsobena provozu bez obsluhy 24 hodin denně. Jedná se ve všech ohledech o zcela plnohodnotný způsob, jak načerpat pohonné hmoty kdykoliv, rychle a obvykle zcela bez čekání, navíc mnohdy také s přidanou hodnotou v podobě úspory peněz. Levnější cenu pohonných hmot mohou provozovatelé samoobslužných čerpacích stanic nabídnout svým zákazníkům především z toho důvodu, že jim tento způsob fungování přináší významné snížení provozních výdajů, v prvé řadě v oblasti osobních nákladů na obsluhující personál. Neméně podstatné jsou rovněž úspory v oblasti spotřeby elektrické energie, což je zejména v současné době velmi důležitý aspekt.
Provozovatelé velkých sítí klasických benzinových pump se k inovaci v kontextu s budováním samoobslužných čerpacích stanic staví velice rozdílně. Zatímco některé větší i menší společnosti podnikající v tomto segmentu spatřují v samostatném bezobslužném tankování významnou obchodní příležitost a již několik let systematicky budují své vlastní sítě veřejných i neveřejných samoobslužných stanic, jiné, velké a nadnárodní korporace se stále pevně drží stávajícího konceptu běžných čerpacích stanic s obsluhou, kterou průběžně modernizují a rozšiřují. Z tohoto důvodu je velmi těžké predikovat, zdali se bude síť pro širokou veřejnost dostupných samoobslužných stanic nadále rozrůstat, či nikoliv. Otázkou je také další vývoj v oblasti automobilového průmyslu, zejména v kontextu s plány EU ohledně snižování emisí. Infrastruktura se bude muset zcela jistě přizpůsobit faktu, že bude v nejbližších letech výrazně stoupat podpora čistých automobilů poháněných syntetickými palivy či vodíkem.
Celý proces ovládání bezobslužné stanice je pro zákazníka nastavený takovým způsobem, aby byl maximálně bezpečný, jednoduchý a intuitivní. Po zaparkování u stojanu je potřeba na platebním terminálu vybrat částku za natankování. Při platbě kartou je zvolená částka nejprve autorizovaná a při kladném ověření zůstatku na bankovním účtu je povoleno načerpání pohonných hmot. Jakmile je dosažen zákazníkem nastavený finanční limit, dojde u stojanu k automatickému ukončení tankování. Z bankovního účtu jsou vždy odepsány pouze skutečně vynaložené finanční prostředky a samozřejmě dochází na závěr k automatickému tisku daňového dokladu.
Informační systémy pro veřejné i neveřejné čerpací stanice pohonných hmot v České republice a v dalších devíti zemích Evropy dodává například společnost Unicode Systems. Kromě informačních systémů nabízí rovněž bezobslužné platební terminály a systémy pro centrální řízení čerpacích stanic, včetně řízení platebních karet. Zároveň poskytuje plnou specializovanou IT a systémovou podporu. Společnost Unicode Systems působí na trhu více než 25 let a čerpá tak z dlouholetých odborných zkušeností s vývojem a implementací kvalitních systémů, které aktuálně fungují na více než 5 000 čerpacích stanicích.