Trojkou na trhu za pouhé dva roky práce? Žádný problém pro NYMWAG CS a.s.

Nejčtenější

Nymburská společnost NYMWAG CS a.s. vznikla teprve v roce 2019. Ačkoliv zdánlivě mladičká, díky profesionálnímu manažerskému týmu a podpoře akcionářů se jí během krátké doby podařilo vypracovat mezi čelní výrobce cisternových a kontejnerových železničních vagonů. Na několik otázek nám odpověděl generální ředitel Ing. Petr Vlček.

Jaké byly Vaše začátky a jak se vám podařilo dosáhnout za tak krátkou dobu tak dobrých výsledků? Co byste řadil mezi největší úskalí?

Naše začátky by se daly datovat do dob roku 2014, od kdy spolu naše manažerská skupina pracuje. V rámci NYMWAG jsme začali podnikat tak, že jsme si vyhlédli ideální prostory v Nymburce. Hlavním momentem byla spolupráce s akcionáři AZC, a.s., kteří za naší vizí od začátku stáli, takže jsme si mohli dovolit vybudovat náš projekt velmi rychle od nuly tzv. na zelené louce. Nejsložitější pro nás bylo získat specializované profese dělnického charakteru. Vzhledem k tomu, že Nymburk leží mezi Mladou Boleslaví a Kolínem, kde je automotive velmi silným odvětvím, je velmi složité získat české řemeslníky, jako jsou svářeči či zámečníci, ale i další profesionály v oboru těžkého strojírenského průmyslu. Od začátku jsme proto byli nucení spoléhat na zahraniční pracovníky. Střední management je český, ale dělnické pozice jsou z velké části složené zahraničními dělníky. 

Museli jste tomuto faktu přizpůsobovat i platová ohodnocení? 

Samozřejmě museli, ale zároveň v našem případě platí, že se nacházíme v silně konkurenčním prostředí, takže pro nás fakticky neexistují rozdíly mezi platy Čechů a cizinců.

V roce 2022 máte smělý plán stát se 3. největším výrobcem na evropském trhu s roční výrobou 1.200 vagonů. Jak se Vám tento plán v prvním čtvrtletí podařil/daří plnit? O jak velké konkurenci se v rámci EU bavíme?

Ve skutečnosti se nám tohoto cíle podařilo dosáhnout již v roce 2021. Díky tomu, že jsme vyrobili přibližně 900 vagonů s obratem přes dvě miliardy korun, stali jsme se třetím největším evropským výrobcem, a to teprve během druhého roku našeho působení. V prvním čtvrtletí jsme zatím stále na plánovaných číslech, nicméně stávající situace je natolik složitá, že se dá těžko predikovat co bude dál, i když to momentálně nevypadá špatně.

Jedna z posledních novinek na Vašich stránkách informuje o Vašem přístupu k ruské invazi na Ukrajině. Kromě jiného nabízíte i ubytování pro 70 lidí prchajících před válkou. Jakým způsobem se Vás konflikt dotýká/může dotknout ekonomicky?

Tuto otázku je zapotřebí rozdělit do dvou částí. První je prodej, který se nás nijak zásadně nedotýká, protože 80 % naší produkce zaobírá trh západní Evropy, dva zákazníky máme na Slovensku. Z tohoto pohledu pro nás Rusko není odbytištěm. 

Na druhou stranu se na Ukrajině nachází jeden z nejvýznamnějších výrobců železničních kol, který hned 25. února zastavil výrobu, to má zásadní vliv pro výrobce kolejové techniky. Zásadní je i vliv nedostatku surovin pro hutní průmysl. To má za následek nedostatek hutního materiálu a jeho razantní zdražování.     

Zároveň věřím, že kapacity, které byly z Ruska či Ukrajiny určené pro Evropu se v průběhu času přirozeně nahradí jinými zdroji. 

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků