Ve čtvrtek se konala každoroční výroční tisková konference společnosti Bosch, na které byly přítomni destíky novinářů, ať už přímo ve Stuttgartu nebo online. Bosch na konferenci zhodnotil loňský rok a představil vize pro nadcházející období.
Slovo na konferenci měl předseda správní rady Bosch Stephan Hartung a finanční ředitel Marcus Forschner. Společnost Bosch podle nich v náročném roce 2022 překonala své obchodní cíle. Bosch jakožto přední světový dodavatel technologií a služeb zvýšil svůj celkový obrat na 88,2 miliardy eur ze 78,7 miliardy eur v předchozím roce, což představuje nárůst o 12,0 %, resp. 9,4 % po očištění o kurzové vlivy. Provozní zisk EBIT (zisk před úroky a zdaněním) ve výši 3,8 miliardy eur je rovněž vyšší než v předchozím roce, kdy činil 3,2 miliardy eur. Marže provozního zisku EBIT vzrostla ze 4,0 na 4,3 procenta.
„Společnost Bosch dosáhla v loňském roce následujících výsledků: S výzvami roku 2022 jsme se vypořádali dobře – náš obrat i marže byly vyšší, než jsme očekávali. A i když ekonomické a sociální prostředí zůstává náročné, hodláme růst výrazně rychleji,“ sdělil Hartung.
V nadcházejících letech je cílem při běžné míře inflace zvýšit roční obrat v průměru o 6 až 8 % a dosáhnout marže ve výši nejméně 7 %. „Naším cílem je růst ve všech regionech světa a být mezi třemi nejlepšími dodavateli na relevantních trzích,“ řekl také Hartung.
Konference se také samozřejmě nevyhnula tématu boje s klimatickou změnou, která je sice pro mnoho společností problematickou, ale současně otevírá příležitosti k technologickým změnám. Právě tak situaci chápe Bosch, jak potvrdil Hartung. „Technologická transformace otevírá příležitosti k růstu, které chceme využít v našem stávajícím podnikání i v souvisejících a nových oblastech. V této souvislosti je naše motto „Stvořeno pro život“ ideální – nejen s ohledem na hlavní trendy elektrifikace, automatizace a digitalizace, ale také více než kdy jindy s ohledem na software a umělou inteligenci.“
Vytvořili jsme solidní základ pro úspěch
Slova se pak ujal Marcus Forschner: „Navzdory náročnému prostředí se můžeme v roce 2022 ohlédnout za solidními výsledky. Kromě toho jsme vytvořili solidní základ pro úspěch společnosti Bosch na trzích budoucnosti,“ řekl Forschner.
V loňském roce společnost vynaložila na zajištění své budoucnosti celkem více než 12 miliard eur. Výdaje na výzkum a vývoj vzrostly na 7,2 miliardy eur (z 6,1 miliardy eur v roce 2021), což představuje 8,2 % obratu (7,8 % v roce 2021). Kapitálové výdaje se rovněž zvýšily o 1 miliardu eur na 4,9 miliardy eur. Kč, přičemž podíl vlastního kapitálu mírně vzrostl na 46,6 procenta (v roce 2021: 45,3 procenta).
Kromě počátečních investic byly vázány finanční prostředky, které měly zajistit, aby si společnost udržela schopnost dodávek v době velké nejistoty. Výsledkem byl záporný volný peněžní tok ve výši 4,0 miliardy eur v loňském roce. Jak zdůraznil Forschner: „Přestože Bosch disponuje potřebnými finančními prostředky a má velmi dobrou finanční pozici, musíme stále udržovat rovnováhu mezi investicemi a nákladovou disciplínou.“
Stanovili jsme si ambiciozní plán
Navzdory dopadům pandemie Covid-19 dokázala skupina Bosch v prvním čtvrtletí roku 2023 zvýšit svůj obrat o 3,5 %. Zvláště příznivě se vyvíjela Severní Amerika, kde došlo k dvoucifernému růstu o 18,0 procenta. V Evropě společnost rovněž zaznamenala solidní růst o 7,7 procenta. „První měsíce nového obchodního roku ukázaly, že rok 2023 bude opět náročný,“ uvedl finanční ředitel. Vysvětlil, že očekává, že ceny na trzích surovin a energií, stejně jako inflace, zůstanou vysoké. V roce 2023 Bosch očekává, že celosvětová hospodářská produkce vzroste pouze o 1,7 %, a meziročně se tak opět výrazně ochladí. Navzdory skromnému ekonomickému výhledu plánuje Bosch v roce 2023 růst prodeje o 6 až 9 procent. Cílová provozní marže EBIT se pohybuje kolem 5 procent. „Tímto způsobem se chceme posunout o krok blíže k našemu dlouhodobému cíli, kterým je marže ve výši nejméně 7 procent. Stanovili jsme si ambiciózní plán.“
Chceme zůstat předním dodavatelem technologií
Společnost Bosch také přizpůsobuje své podnikání v oblasti mobility změnám na trhu a požadavkům zákazníků. Cílem je ještě lépe a rychleji uspokojovat potřeby stávajících i nových zákazníků pomocí řešení na míru z jednoho zdroje. „Chceme zůstat předním dodavatelem technologií a preferovaným partnerem pro naše zákazníky v oblasti mobility. Připravujeme si k tomu půdu,“ řekl Hartung.
Dosavadní obchodní oblast Mobility Solutions s přibližně 230 000 zaměstnanci ve více než 300 pobočkách v 66 zemích světa bude nyní známá jako obchodní oblast „Bosch Mobility“. V rámci společnosti bude samostatně zodpovědná za svou činnost a bude mít vlastní vedoucí tým. S účinností od 1. ledna 2024 dojde v některých případech k reorganizaci jednotlivých divizí, kterým budou rovněž přiděleny horizontální odpovědnosti.
Sázka na čipy z karbidu křemíku
Předseda představenstva společnosti Bosch oznámil, že cílem je, aby nově restrukturalizovaná divize mobility rostla do roku 2029 v průměru o přibližně 6 % a v té době dosáhla ročního obratu více než 80 miliard eur. Jedním z pilířů jejího budoucího růstu bude trh s automobilovým softwarem, který se do konce desetiletí ztrojnásobí. Na tomto trhu bude společnost Bosch Mobility poskytovat svým zákazníkům softwarová řešení pro operační systémy a specifické aplikace pro softwarově definovaná vozidla.
Bosch také významně rozšiřuje své podnikání v oblasti automobilové elektroniky. Aby uspokojil rostoucí poptávku po čipech na bázi karbidu křemíku, plánuje převzít část podniku amerického výrobce čipů TSI Semiconductors. V příštích několika letech chce Bosch investovat více než 1,4 miliardy eur do amerického závodu v Roseville v Kalifornii a do přestavby jeho výrobních zařízení. Od roku 2026 se zde mají vyrábět první čipy na 200milimetrových destičkách na bázi inovativního materiálu karbidu křemíku.