0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Wienerberger: jsme národ velmi šikovný a soběstačný

O tom, jak je český trh nadnárodní korporací Wienerberger vnímán, o trendech ve stavebních materiálech, ale i o Průmyslu 4.0 a enviromentální politice, jsme si povídali s jednatelem společnosti, panem Vlastimilem Cechem.

Jakým způsobem se aktuální celosvětová ekonomická situace projevuje v prodejích a výrobě Wienerbergeru?

 Jak uvádíme v našich zprávách: Trh se lehce mění. Lidé se dnes raději zadlužují, aby měli vlastní bydlení, než aby se zadlužovali z důvodu, že ho nemají… Za poslední dva roky tak zažíváme extrémní boom stavebnictví. Lidé si nejspíš uvědomují, jaké hodnoty mohou nabýt a které jim následně zůstanou a pro náš segment je to (přes uplynulé ochlazení ekonomiky kvůli COVIDu) neočekávatelné. 

Ovlivnila nějakým negativním způsobem válka na Ukrajině vaši společnost? 

Všichni jsme pochopitelně nervózní, co bude s plynem a energiemi obecně. Jsme ovlivňování tím, co se na trzích děje s komoditami, takže v rámci naší společnosti vznikají krizové scénáře pro případ, že by mělo dojít k nějakým delším odstávkám dodávek energií. Jsou to alternativní zdroje, LNG zásobníky, směr zelené cesty včetně instalace fotovoltaických panelů. I bez zmíněného konfliktu jsme velmi aktivní v oblasti ESG projektů, což znamená, že máme vlastní motivaci k tomu, abychom využívali takové zdroje, které neznečišťují naší planetu. Neustále tak dbáme na snižování emisí CO2. Vzhledem k tomu, že skoro 100% našich kmenových zaměstnanců jsou Češi, tak jsme nepocítili ani nějaké problémy s odlivem ukrajinských pracovníků. 

Skupina Wienerberger působí v 26 zemích celého světa. Má český trh nějaká specifika? 

Jsme národ velmi šikovný a soběstačný. Kolegové z Rakouska a dalších zemí znají dobrého vojáka Švejka a vnímají, že naši lidí si vždycky na všechno dokážou najít svoji cestu. Jsme národ kutilů, takže dokážeme svépomocí postavit to, jednatel společnosti Wienerberger Vlastimil Cech co by jinde bylo nepředstavitelné. Naši zákazníci mají velká očekávání a trh, který tu je, vnímá celý náš koncern pozitivně jako velmi významný a zajímavý. Patříme zcela jistě do TOP zemí v rámci byznysu Wienerbergeru. 

Wienerberger vstupuje na solární trh s inovativním řešením
Forovoltaické moduly zakonponované do střešní krytiny – Wienerberger

Co odlišuje Wienerberger od konkurence? V čem vidíte vaše hlavní přednosti? 

Co si vezmeme ze země zpracujeme a zušlechtíme tak, aby to zákazníci mohli použít na svých stavbách a neprodáváme nic, co by mohlo být škodlivé. Dodáváme výrobky pro zdravý a vysněný domov a to je to, co nás motivuje k neustálému zlepšování, nejenom z pohledu spotřeby materiálu, ale i pro zachování naší zdravé planety pro budoucí generace. Již zmíněné ESG neznamená jen enviromentální přístup v našich závodech, ale v rámci dodavatelského řetězce požadujeme i po našich subdodavatelích, aby se i oni chovali „zeleně” a i oni dbali na snižování emisí CO2 a dalších skleníkových plynů.

Na druhou stranu to „S” v ESG reprezentuje sociální tématiku, která je dalším pilířem ESG politiky. V rámci deseti závodů v České republice se chceme chovat jako dobrý soused, což znamená partnerství s obcemi a znamená to tedy z naší strany podporování různých místních sportovních aktivit, podpora obcí a jejich záměrů. I v této oblasti jsme velmi aktivní, příkladem může být Nadace rodiny Vlčkových, kde máme podíl stran spolupráce při dodávání materiálu pro rekonstrukci usedlosti Cibulka, která bude sloužit pro účely dětské paliativní péče. Firma Wienerberger je schopna a hlavně ochotna podporovat dobré věci. 

Jakou roli v činnosti firmy hrají moderní technologie průmyslu 4.0? 

Toto je pro nás velmi zásadní téma. V rámci společnosti se bavíme o téměř plné automatizaci výrobních procesů tak jak to známe z automotive, takže i v rámci stavebnictví a výroby stavebních hmot a materiálů chceme jít touto cestou. Filosofie Industry 4.0 pro nás znamená, pro příklad, implementaci digitální továrny, kterou jsme úspěšně zvládli ve výrobním závodě v Jezernici na Moravě, kde máme plně digitalizovaný a automatizovaný závod. Chceme mít i digitální projekty v rámci ESG politiky, což znamená „paperless company”, tedy nevyužívání papírových dokumentací, kdy i zaznamenávání průběhu výroby přesouváme do digitální podoby.

Znamená to dále instalaci digitálních načítačů veškerých pohybů výroby, kontinuální kontroly výrobních procesů a následné vyhodnocování. V rámci korporace používáme ERP SAP, v blízké budoucnosti nás čeká přestup na SAP HANA, kde máme velká očekávání. V rámci výrobních závodů máme tzv. PCE systém (production control system) – vlastní nástavbu nad SAP. Veškerá data přesouváme do Azure cloudu. V rámci datové analytiky si kolegové sahají do tohoto cloudu a analyzují výrobní a procesní data pro následný výrobní reporting. 

Centrála Wienerbergeru v Českých Budějovicích

Nasadili jste v rámci těchto systémů a postupů v plně automatizovaném závodu i prediktivní údržbu? 

Ano, prediktivní údržba je velkým tématem. Je součástí našeho ERP, kde používáme SAP PM (Preventive maintenance) a abychom se vyhnuli prostojům výroby z důvodů poruch, je jednou ze silných priorit. 

Plánujete ve vašich českých výrobních závodech pro příští rok nějaké zajímavé technologicky inovativní projekty, případně stavbu nového závodu? 

Velmi nás zajímá oblast fotovoltaiky a její využití v našich výrobních závodech. Co se týče vlastních výrobních procesů, tak kontinuálně pracujeme na optimalizaci a efektivní spotřebě dodávaných energií, což znamená implementaci energy managementu, kde dbáme nejen na spotřebu plynu a elektrické energie, ale i na spotřebu vody, například využitím dešťové. Ohledně rozvoje firmy: Wienerberger je finančně silná společnost, která neustále aktivně vyhledává příležitosti pro nové akvizice. Příkladem může být úspěšná transformace společnosti Semmelrock pod křídla naší značky. 

Co se vám ve firmě letos nejvíce povedlo a z čeho máte největší radost? 

Nejvíce mi dělá radost to, že díky naší určité tvrdohlavosti se nám podařilo prosadit implementaci digitální továrny v Jezernici. Letos na jaře jsme projekt zahájili. Díky lidem, kteří byli v implementačním týmu a mají zkušenosti z implementace principů Průmyslu 4.0 z jiných společností, se nám podařilo úspěšně projít všechny stanovené milníky a zvládli jsme to. Měli jsme jasnou představu, čeho chceme dosáhnout a úspěšně jsme toho také dosáhli. V blízké budoucnosti chceme provést rollout do ostatních závodů v rámci České republiky.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků