Přes 800 účastníků, desítky technologických prezentací a konkrétní oznámení, která zásadně mění vývoj železniční dopravy v Česku. Takový byl letošní ročník konference Železnice Pardubice 2025. Odborná akce opět potvrdila, že tuzemská železnice vstupuje do nové éry. Téma letošního ročníku jasně ukázalo, že technologický pokrok už není jen na papíře, ale přechází do reálného provozu.
Autonomní vlaky vstupují do běžného provozu
Společnost AŽD na konferenci oznámila vůbec první jízdu autonomní vlakové soupravy po širé trati bez přímého zásahu strojvedoucího. Technologie, které dosud fungovaly pouze v testovacích podmínkách, se tak přesouvají do běžného provozu. Klíčovým krokem teď bude nastavení legislativy, která umožní bezpečný a efektivní rozvoj autonomního řízení na železnici.
Vysokorychlostní tratě startují už v roce 2026
Ministerstvo dopravy oznámilo, že výstavba prvních moravských úseků vysokorychlostních tratí začne v roce 2026. Poprvé byl veřejně představen také nový provozní model, který počítá s napojením na běžnou železniční síť a zavedením taktového provozu. Cílem projektu není jen zrychlit dopravu, ale nově uspořádat celý systém veřejné dopravy. Jízdné má být cenově dostupné, což má zajistit široké využití nových spojů.
Digitalizace mění způsob řízení dopravy
Správa železnic posunula digitalizaci provozu na novou úroveň. V roce 2025 se v režimu BIM projektuje 39 staveb, další desítky jsou ve fázi přípravy. Systém automatického zabezpečení ETCS pokrývá přes 600 kilometrů tratí a do tří let má být rozšířen na více než 1700 kilometrů. Dispečerské řízení se centralizuje do pracovišť v Praze a Přerově, která denně koordinují provoz až 10 000 vlaků více než 100 dopravců. Nově zaváděné aplikace a systémy mají zlepšit i komunikaci s cestujícími.
Bateriové vlaky už šetří naftu i emise
Velkou pozornost získaly nové bateriové jednotky BEMU. V Moravskoslezském kraji čtyři soupravy během tří měsíců najely 170 tisíc kilometrů, ušetřily 200 tisíc litrů nafty a přivedly o 15 procent víc cestujících.
Podle Škoda Group je toto řešení okamžitě využitelné na neelektrifikovaných tratích a zajímá se o něj řada krajů včetně Plzeňského, Pardubického nebo Středočeského.
Nejde jen o technologie, ale o nový přístup
Konference ukázala, že technologický vývoj je nutný, ale nestačí. Budoucnost české železnice závisí na systémovém přístupu a spolupráci mezi státem, průmyslem a samosprávami. Efektivní koordinace, digitalizace i investice do nových forem dopravy mohou železnici výrazně přiblížit potřebám 21. století.
Pardubice jako centrum železničního vývoje
Konference Železnice Pardubice je dnes největší otevřenou odbornou akcí svého druhu v Česku. Pořádají ji Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice a Fakulta dopravní ČVUT.
Dopolední část tradičně patřila studentům a veletrhu práce, odpoledne pak nabídlo prostor pro prezentace technologií a strategických plánů. Cílem organizátorů je dlouhodobě propojovat studenty, odborníky, zadavatele i inovátory a udělat z české železnice skutečně moderní dopravní systém.
Zdroj: přepracovaná TZ