0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Zelené letecké palivo SAF je příslib do budoucna, realita ale zaostává za plány

Letecké palivo SAF neboli Sustainable Aviation Fuel je stále častěji skloňovaným pojmem. Odborníci věří, že právě tento druh paliva by měl do budoucna dramaticky snížit emise v letecké dopravě. Současná realita je ale zatím spíše skromnější.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) v červenci oznámila, že její prognózy ztrojnásobení výroby udržitelných leteckých paliv SAF v roce 2024 na 1,9 miliardy litrů (1,5 milionu tun) jsou na dobré cestě. To by ovšem v roce 2024 představovalo pouhých 0,53 % celkové spotřeby leteckých paliv. Rozhodně se tak nedá mluvit o nějakém masivním využití a stále jde o naprosto okrajovou záležitost.

„SAF zajistí v budoucnu přibližně 65 % zmírnění emisí potřebných k tomu, aby letecké společnosti dosáhly do roku 2050 čistých nulových emisí uhlíku. Očekávané ztrojnásobení výroby SAF v roce 2024 oproti roku 2023 je tedy povzbudivé. Máme před sebou ještě dlouhou cestu, ale směr exponenciálního nárůstu se začíná rýsovat,“ řekl na tiskové konferenci Willie Walsh, generální ředitel IATA.

Pokud se má využití SAF v letectví urychlit, musejí na plyn začít šlapat především národní vlády, které mohou přijmout politická opatření. Prostřednictvím Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) si vlády stanovily ambici dosáhnout do roku 2030 5% snížení emisí CO2 v mezinárodní letecké dopravě z SAF. K dosažení této ambice by přibližně 27 % všech očekávaných výrobních kapacit obnovitelných paliv dostupných v roce 2030 muselo být tvořeno SAF. V současné době ale tvoří SAF pouze 3 % veškeré výroby obnovitelných paliv.

140 projektů na výrobu SAF

Na výrobě obnovitelných paliv se navíc podílí mnoho průmyslových odvětví a bylo oznámeno přibližně 140 projektů na výrobu obnovitelných paliv, které mají být zahájeny do roku 2030. Pokud všechny tyto projekty skutečně začnou vyrábět, mohla by celková výrobní kapacita obnovitelných paliv do roku 2030 dosáhnout 51 milionů tun, přičemž výrobní kapacita by byla rozložena téměř ve všech světových regionech.

Potenciál výroby obnovitelných paliv by mohl tento odhad překročit, protože zájem investorů o SAF roste. Při typickém tří- až pětiletém zpoždění od plánování k výrobě by se investice oznámené až v roce 2027 mohly vyrábět do roku 2030. Současně je také zřejmé, že ne všechna oznámení se dostanou ke konečnému investičnímu rozhodnutí.

Prostřednictvím Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) si vlády stanovily ambici dosáhnout do roku 2030 5% snížení emisí CO2 v mezinárodní letecké dopravě z SAF. K dosažení této ambice by přibližně 27 % všech očekávaných výrobních kapacit obnovitelných paliv dostupných v roce 2030 muselo být tvořeno SAF. V současné době ale tvoří SAF pouze 3 % veškeré výroby obnovitelných paliv.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků