0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Covidovými roky jsme propluli úspěšně, říká šéf Toyoty Martin Peleška

Generální ředitel českého zastoupení Toyota a Lexus, Martin Peleška, se podělil o své zkušenosti z covidové krize, během níž se firmě podařilo posílit svou pozici na trhu. V rozhovoru se věnuje důvodům, proč si Češi oblíbili vozy Toyota, budoucnosti elektromobility, čínské konkurenci a výhodám hybridních technologií. Peleška rovněž odhaluje plány na další rozvoj značky v Česku a představení nových modelů.

Pane Peleško, proč bych si měl pořídit automobil právě od Toyoty? A funguje z vašeho pohledu spojení Češi a Toyota?

Začnu koncem vaší otázky, už to funguje velmi dobře. Vzpomínám, že před 10 lety jsme nebyli v kondici, kde jsme nyní. Před 10 lety jsme byli někde na 16.−17. místě, prodávali jsme zhruba 4 500 automobilů, měli jsme podíl pod 2 %. Když se dostanu k začátku vaší otázky, tak právě v té době proběhl průzkum mezi českými zákazníky, z něhož nám vyšlo, že zákazníci značku Toyota znají, mají k ní vesměs pozitivní či neutrální vztah, ale mnohdy neví, proč by si ji měli vlastně koupit. To je věc, na které jsme pracovali 10−15 let.

Myslím si, že se pozice značky Toyota pronikavě změnila. Když vezmu osobní a užitková auta, tak jsme na trhu dvojka, oproti loňskému roku jsme vyrostli o 18% a míříme stejně jako loni k 20 tisícům registrovaných aut. A proč byste si měl koupit Toyotu? Je to několik věcí dohromady, pro Toyotu je to standardní kvalita jejích produktů, zároveň velmi moderní technologie, podpořená hybridní technologií, ruku v ruce s tím jde i podpora dealerské sítě. My máme dnes místo původních 22 už 36 dealerství. V neposlední řadě máme výrazně zkrácené dodací lhůty automobilů i čekací lhůty na servisu, což byl předtím trochu problém. Jak vidíte, dnes už existuje mnoho důvodů, proč si koupit Toyotu.

Jak prodej vozů Toyota v ČR ovlivnila covidová krize?

Když pandemie covidu-19 začala, došlo k uzávěrkám všeho možného a na druhé straně nebylo jistého vůbec nic, i v našem byznysu. Všechno se řešilo ze dne na den nebo i třikrát za den. My jsme se připravovali na nějakou mohutnější krizi, která by pramenila právě z covidu-19. Ta sice přišla, nicméně bych ji osobně nenazýval krizí, jak ji vnímala většina, protože na rozdíl od konkurence se nám výrazně zvedla poptávka. Problematičnost celé situace vycházela z toho, že jsme měli nedostatečné výrobní kapacity, nikoliv z důvodu, že bychom postrádali náhradní díly, nicméně protože poptávka byla tak vysoká i v rámci jiných evropských zemí, že jsme nestíhali vyrábět. To bych označil za jediné úskalí, jinak covidovými roky jsme prošli téměř bez jakékoliv ztráty, za což jsem osobně rád.

Jaké poučení jste si z ní odnesl vy osobně jako vysoce postavený manažer?

Zaprvé jsem si odnesl to, že automobilový průmysl je relativně hodně konzervativní z hlediska přístupu, toků, vztahů dodavatel-odběratel-subdodavatel, i z pohledu nastavených mechanismů, logistických procesů atd. Je to ekosystém, který se vyvíjel mnoho let a zdál se z pohledu flexibility jako nepružný či zastaralý. Věci, které přinesl covid-19, ať už to byla krize součástek, energetická krize a jiné, měly vliv na to, že se z tohoto režimu stal nakonec velmi flexibilní systém. Změny, které dopadly na výrobní závody, byly velice výrazné. Já jsem si osobně odnesl to, že každá krize přináší i příležitosti, jak se někam posunout dál.

Elektromobily se zatím Čechům nezadřely pod kůži, Toyota je specialistou na hybridní vozy, které si Češi naopak oblíbili. Jaké hlavní výhody u hybridů vidíte?

Hybridy podle mě hrají absolutně nezastupitelnou roli právě v celkovém procesu přesunu k nízko nebo nulově emisním pohonům. Je to s nadsázkou řečeno nejlepší most, jak si na vlastní kůži vyzkoušet auto, které alespoň částečně funguje na elektrický pohon, i když jste třeba zarytý příznivec spalovacích motorů. Výhodou full hybridů Toyota a Lexus, je skutečnost, že se nemusí dobíjet z dalších externích zdrojů. Auta si elektřinu vyrábí pomocí rekuperace, což v praxi znamená, že při zpomalování a brzdění se energie neprohýří v brzdových kotoučích a destičkách, ale právě s pomocí rekuperace ukládá do baterií, a pak se následně hned z baterií čerpá. Auto si to dělá vše automaticky, nemusíte se vy jako zákazník o nic starat.

Jaké modely hybridů aktuálně můžete českému zákazníkovi nabídnout?

My dnes u Toyoty prodáváme v osobních verzích 70 % aut s hybridem a u Lexusů to činí více než 90 %. Některé modely máme už jen v hybridech. Model Aygo je dnes benzínový, Yaris naopak máme už jen v hybridní verzi, Yaris Cross je také už jen hybridní, modely Corolla jsou v hatchbacku či kombi a jen hybridní, Corollu sedan i Corollu Cross prodáváme rovněž v hybridu. A totéž platí i pro model Toyota RAV4, CamryC-HR, která je hybridní či plug-in hybridní. Z osobních aut máme vodíkový Mirai. Když přejdeme k užitkovým autům, tak zde nemáme hybridní modely, ale plně elektrické verze téměř u všech modelů. Takže ta řada je elektrifikovaná kompletně.

Máte nějaké vlastní akce s Toyotou, které pořádáte?

V minulosti jsme se účastnili řady akcí a výstav. Měli jsme ale vždy dilema, co chceme nebo můžeme na dané výstavy umístit či ukázat, protože naše modelová škála je velmi široká. Napadlo nás proto uspořádat vlastní akci, kterou jsme letos v dubnu zrealizovali v Hradci Králové na letišti, kde byly pouze vystaveny vozy Toyota a Lexus. Měli jsme tam okolo 130 exponátů a 76 aut na testovací jízdy. Za dva dny trvání této výstavy jsme přivítali 1 100 zákazníků. Na akci se sjelo také 60 novinářů, výstavu jsme výrazně marketingově podpořili a úspěch se nakonec dostavil.

Jaké novinky chystáte pro příští rok?

Začnu letošním rokem, protože nyní máme tři nejžhavější novinky, kde dvě nespadají úplně do sféry nízkoemisních aut. Prvním je nová generace Land Cruiseru. Po mnoha letech se jedná o vůz, který je výrazně inovovaný, jedná se o novou generaci. Auto vzbuzuje opravdu velký zájem. Než jsme ho přivezli do ČR, tak jsme měli vyprodané alokace na celý rok, je to asi kolem 280 aut. Druhou novinkou je užitkový vůz Proace Max, což je nejvyšší kategorie HDV − Heavy Duty Vehicles. A třetí novinkou je nová Toyota Camry, která představuje takový exotický model v rámci ČR, protože sedany velkého segmentu nejsou úplně nejprodávanější, ale myslím, že jsme dokázali změnit vnímání v této oblasti. Jedná se o velké, pohodlné manažerské auto v sedanu s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, hybridním pohonem a vysokou kvalitou zpracování. Příští rok chystáme několik novinek u Toyoty i Lexusu, budou se týkat plně bateriových aut, které by měly přicházet v roce 2025. Myslím si, že velmi dobře doplní stávající řadu hybridních vozů.

Jakým způsobem se dotkne Toyoty v našich podmínkách přechodu od spalovacích motorů k elektromobilům?

My jsme v tomto směru trošku exotičtí. Byli jsme totiž vůbec první značkou globálně, která začala řešit elektrifikaci aut pomocí hybridů. Dnes už máme pátou generaci. Hlavní motivací pro vznik této technologie pak byly dva faktory. Prvním je ekonomický a druhým ekologický rozměr v rámci provozu těch aut. Zatím se ukazuje, že se jedná o jeden z nejlepších způsobů, jak na emise zapůsobit v co nejkratším časovém horizontu a co nejefektivněji. Mnoho automobilek rovnou přešlo z dieselových na bateriové vozy, bez toho, aniž by postupně prožilo celkový vývoj, a učinilo místo toho velký skok hned. Nicméně čas, abychom přešli na elektromobilitu, je třeba výrazně prodloužit. To není o tom, že bych byl proti elektromobilitě, ale tyto věci se nedají přikázat, musíte postupnými kroky vytvářet atraktivní nabídku a reagovat na zákaznickou poptávku.

Vidíte v dlouhodobější perspektivě možnost, že se USA i Evropa stanou Číně konkurenceschopné ohledně výroby elektromobilů?

Mě v tomto směru zaujal článek, kdy nedávno navštívil šéf Fordu Čínu a byl velmi překvapen z toho, jak daleko se Čína dostala. Myslím, že by to pro nikoho nemělo být překvapením. Já zde vidím jistou paralelu z 50., 60. let či 70. let u Japonců, z 90. let u Korejců. A dnes se Čína dostala s auty na úroveň, které jsou technologicky a svými vlastnostmi lepší, než je vyvíjíme v Evropě my. Je potřeba nějakým způsobem na to zareagovat. Je současně nutné mít vždy konkurenceschopný produkt, protože pokud jej nemám, tak ho žádnou státní podporou či dotací prostě nevylepším. Je to zkrátka konkurenční boj a my musíme na něj adekvátně reagovat.

Jak je podle Vás možné, že výrobu zařízení důležitých pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů v podstatě ovládla Čína? V čem z Vašeho pohledu Evropa zaspala?

Na jednu stranu je to velká prozíravost na straně Číny i s ohledem na zdroje a suroviny, na straně druhé existuje v Evropě přeregulovanost všech procesů. Vidíme to ve všech sférách, nejen v energetice, ve stavebnictví a v dalších oblastech, kdy si sami klademe do cesty mnoho překážek, k jejichž překonání potřebujeme více papírů, peněz atd. Nicméně je dobře, že tyto věci veřejně zaznívají od firem či od politiků a dochází k určité sebereflexi. Je vidět zároveň setrvačnost, která je velmi dlouhá. Ještě před několika lety bylo nepřijatelné učinit některá prohlášení, dnes se bavíme o tom, že se s tím musí něco udělat, abychom Čínu dohnali, takže já to vidím pozitivně.

Zdroj: redakce

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků