Společnost Daimler Truck AG je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel. V Německu vyrábí nákladní vozy značky Mercedes-Benz, které sjíždějí z výrobních linek závodu Wörth am Rhein ve spolkové zemi Porýní-Falc a jejich hlavní komponenty se vyrábí v několika dalších výrobních závodech v Německu. Společnost zavedla 22.11.2024 do sériové výroby nové plně elektrické nákladní vozidlo, model Mercedes-Benz eActros 600, určený pro silniční dálkovou vnitrostátní i mezinárodní přepravu. Zahájení výroby proběhlo za přítomnosti Karin Rådström, generální ředitelky Daimler Truck, a Daniely Schmitt, státní ministryně hospodářství, dopravy, zemědělství a vinařství německé spolkové země Porýní-Falc.

Karin Rådström, generální ředitelka společnosti Daimler Truck, při slavnostním zahájení výroby řekla: „Zahájení sériové výroby našeho eActrosu 600 je dalším důkazem naší ambice transformovat průmysl. S dojezdem 500 kilometrů na jedno nabití se náš eActros 600 zaměřuje na segment dálkové dopravy v Evropě, který je zodpovědný za dvě třetiny emisí CO2 z těžké silniční nákladní dopravy. Náš bateriový elektrický nákladní vůz pro dálkovou přepravu proto přinese významný krok kupředu.“
Daniela Schmitt, státní ministryně hospodářství, dopravy, zemědělství a vinařství spolkové země Porýní-Falc, výrobu ve své spolkové zemi vítá : „Sériovou výrobou eActros 600 Daimler Truck opět dokazuje, že CO2-neutrální nákladní doprava je již dnes realitou. Zde ve Wörthu nyní budou sjíždět z výrobní linky vozidla, která stojí na špici technického vývoje.“
Flexibilní výroba Mercedes-Benz eActros 600 ve Wörthu
Plně elektrické nákladní vozidlo eActros 600 se poprvé vyrábí na stávající montážní lince současně a flexibilně spolu s nákladními vozidly s dieselovým pohonem. Pohonný systém vozidel je uveden do provozu na konci montážní linky a od té doby je vozidlo připraveno k jízdě. Nakonec všechna vozidla prochází dokončovacím procesem a výstupní kontrolou. Přestavba montážních linek a integrace eActrosu 600 do výroby na lince probíhaly postupně.
Další závody Daimler Truck v Mannheimu, Kasselu a Gaggenau hrají důležitou roli při výrobě eActrosu 600. Dodávají komponenty potřebné pro bateriový elektrický pohon, jako je elektrická náprava, komponenty převodovky a přední skříň („Frontbox“), ve které jsou soustředěny vysokonapěťové i nízkonapěťové komponenty a která je umístěna v bývalém instalačním prostoru spalovacího motoru.
Na cestě k CO2-neutrální výrobě
Největší montážní závod nákladních vozidel Mercedes-Benz Trucks ve Wörth am Rhein byl založen v roce 1963. Od počátku zde bylo vyrobeno kolem 4,4 milionu nákladních vozidel. Dnes jsou to řady Actros, Arocs a Atego. Speciální vozidla Econic, Unimog a Zetros se také vyrábí ve Wörthu. Sériová výroba bateriového elektrického modelu Mercedes-Benz eActros 300/400 pro distribuční přepravu byla zahájena již v roce 2021. V roce 2022 následoval druhý elektrický sériový nákladní vůz Mercedes-Benz eEconic pro komunální použití. S přibližně 10000 zaměstnanci je závod Mercedes-Benz ve Wörthu druhým největším zaměstnavatelem v Porýní-Falcku.
Daimler Truck se zavázal k udržitelnosti při vývoji nových vozidel, jako je eActros 600, ale také při výrobě těchto vozidel. Závod Mercedes-Benz Wörth intenzivně pracuje na výrobě šetrné ke klimatu. Od roku 2022 je závod v bilanci CO2 neutrální, mimo jiné nákupem elektřiny bez CO2 ze solárních panelů, větrné a vodní energie a také nákupem kompenzačních certifikátů. Kromě nákupu zelené elektřiny výrobní závod také propaguje vlastní výrobu energie pro výrobní proces, například pomocí fotovoltaických systémů. V roce 2023 založil Daimler Truck společný podnik „WärmeWerk Wörth“ společně s energetickou společností EnBW a s městem Wörth am Rhein, jehož účelem je prozkoumat možnosti klimaticky neutrálního zásobování továrny ve Wörthu a města Wörth am Rhein geotermální energií.
Se zahájením sériové výroby Mercedes-Benz eActros 600 společnost realizuje další součást dohodnuté smlouvy o budoucnosti závodu Wörth. V létě 2021 se vedení společnosti a podniková rada dohodly na orientaci závodu, který se má stát centrem pro dopravu budoucnosti ve výrobní síti Mercedes-Benz Trucks. Smlouva do budoucna zahrnuje udržitelnou sériovou výrobu bateriových elektrických vozidel a vozidel s vodíkovými palivovými články, další rozvoj a kvalifikaci pracovních sil v rámci této transformace a CO2-neutrální produkci.
eActros 600
eActros 600 pro dálkovou dopravu oslavil svou světovou premiéru na konci roku 2023. Vysoká kapacita akumulátorů přes 600 kilowatthodin – odtud modelové označení 600 – a nová, ve firmě vyvinutá zvláště účinná elektrická hnací náprava umožňují elektrickému nákladnímu vozu dosažení dojezdu 500 kilometrů bez mezinabíjení. Tento dojezd je dosahován za velmi reálných a praktických podmínek s celkovou hmotností soupravy 40 tun, kterou lze také výrazně překročit v závislosti na stylu jízdy a trase. eActros 600 bude dokonce schopen ujet hodně přes 1000 kilometrů za den. Průběžné nabíjení během zákonných přestávek u řidiče to umožní za předpokladu, že budou k dispozici odpovídající možnosti nabíjení. Kromě nabíjení CCS stejnosměrným proudem s výkonem až 400 kW je eActros 600 technicky připraven a otestován i pro nabíjení nově vznikajícím megawattovým standardem MCS.
Nová elektrická vlajková loď již několikrát potvrdila své slibované schopnosti v reálných podmínkách při používání zákazníky i v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“, 15000 kilometrů čistě elektrické testovací jízdy po celkem 22 zemích s hmotností soupravy 40 tun. Kromě toho byl tento nákladní vůz zvolen „Mezinárodním nákladním vozidlem roku 2025“ novináři z 24 evropských zemí – toto ocenění je nejdůležitější cenou v tomto odvětví.
Zdroj: redakce