Čínský dopravní letoun C919 je vůbec prvním čínským velkým dopravním letadlem vyvinutým tak, aby mohl konkurovat gigantům v oboru, společnostem Boeing a Airbus. Stroj úspěšně dokončil svůj první komerční let ze Šanghaje do Pekingu.
Uvedení letounu COMAC C919 na trh přichází po delším období technologického vývoje a navazuje se strategickou iniciativou Pekingu známou jako „Made in China 2025“.
„První komerční let je slavnostním uvedením nového letadla do provozu, a pokud C919 obstojí ve zkoušce trhu, bude stále lepší a lepší,“ uvedl Zhang Xiaoguang, ředitel marketingového a obchodního oddělení společnosti COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China).
S doletem až 5 555 kilometrů je letoun COMAC C919 přímým konkurentem letounů B737 společnosti Boeing a A320 společnosti Airbus, což jsou modely úzkých proudových letadel. Letadlo má dvoutřídní konfiguraci kabiny, která se skládá z byznys a ekonomických sedadel, a pojme celkem 164 cestujících. Jedná se o dvoumotorové letadlo s jednou uličkou.
Zdroj národní hrdosti
Podle dostupných dat se zdá, že do konce roku 2022 zadalo celkem 32 zákazníků 1 035 objednávek na letoun C919. Výrobu letounu sice zajišťuje společnost COMAC, ale neprobíhá pouze v rámci Číny. Společnost byla zodpovědná za konstrukci klíčových prvků, jako je příď, trup, křídla, svislý stabilizátor a vodorovný stabilizátor. Naopak motory, elektronika a další klíčové komponenty se vyrábí v Rusku.
V prosinci 2022 byl první letoun C919 dodán společnosti China Eastern Airlines a následně absolvoval řadu zkušebních letů. Čínská média o novém letadle píší hlavně jako o symbolu národní hrdosti, průmyslové zdatnosti a důkazu technologického pokroku, který říše středu urazila. Čínský prezident Si Ťin-pching projekt označil za triumf. Jed nutné dodat, že letadlo zatím není certifikováno americkými ani evropskými leteckými úřady.