Čínští výrobci elektromobilů se v poslední době snaží získat evropské řidiče a velké firemní zákazníky cenově dostupnějšími vozy s nejvyšším hodnocením bezpečnosti a množstvím špičkových technologií.
V posledních několika měsících získalo několik čínských elektromobilů pětihvězdičkové hodnocení v rámci Evropského programu hodnocení nových automobilů (NCAP) – což je úspěch, který vyžaduje vybavení vozidel prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, které jdou daleko nad rámec zákonných požadavků.
„Všichni čínští výrobci elektromobilů chtějí dosáhnout pětihvězdičkového hodnocení Euro NCAP, aby byli na evropském trhu konkurenceschopnější,“ řekl Brian Gu, prezident čínského výrobce elektromobilů Xpeng. Dále uvedl, že společnost Xpeng strávila poslední tři roky budováním prodejen a servisních středisek v Dánsku, Nizozemsku, Norsku a Švédsku – s některými počátečními prodeji v Norsku – před oficiálním uvedením svého elektrického sedanu P7 a sportovně-užitkového vozidla (SUV) G9 na trh v těchto čtyřech zemích v příštím roce.
Pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP je považováno za klíč k překonání zbytkových evropských obav ohledně kvality automobilů čínské výroby poté, co hrozivé neúspěchy v crash testech v letech 2006 a 2007 vyvolaly dojem, že automobily z Číny jsou nebezpečné. Pro prodej je možná ještě důležitější, že vysoké hodnocení bezpečnosti otevírá čínským výrobcům elektromobilů potenciálně obrovský trh firemních vozových parků. Flotilové prodeje tvoří přibližně polovinu všech prodejů automobilů na velkých trzích včetně Německa, Francie a Spojeného království a mnoho firemních zákazníků klade důraz na bezpečnost.
Cesta k udržitelnosti?
Evropské firmy jsou motivovány k vyšší udržitelnosti a požadovaný rychlý přechod k elektromobilitě je pro ně v současnosti určitý problém, neboť mají problémy s dlouhými čekacími lhůtami na elektromobily v rámci produkce západních automobilek. To vytváří prostor pro reakci čínských výrobců. Již v říjnu společnost SIXT avizovala, že nakoupí 100.000 elektromobilů od společnosti BYD. Ta ve stejném měsíci získala pro své SUV Atto 3 prestižní pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP.
Získání pětihvězdičkového hodnocení je pro výrobce automobilů nákladné, protože znamená investice do dalších bezpečnostních prvků od dodatečných airbagů až po systémy pro předcházení kolizím, asistenční systémy a systémy pro sledování řidiče. Čínská produkce aktuálně na evropském trhu tvoří prozatím podíl 5,8%, nicméně trend je jasný: do deseti let by měly čínské elektromobily v Evropě tvořit až 20% prodejů.