Dacia představila ve světové premiéře koncept Hipster. Jde o ultra-kompaktní městské elektrické vozidlo s délkou tři metry a cenovkou pod 15 tisíc eur. Novinka vznikla jako reakce na stále rostoucí rozměry a ceny současných elektromobilů a míří na zcela novou cílovou skupinu, která hledá jednoduchou, efektivní a dostupnou mobilitu.
Koncept byl poprvé představen koncem září v Paříži. Podle designérů má podobně zásadní společenský dopad jako před dvaceti lety model Logan, který přepsal pravidla evropského trhu s nízkonákladovými vozy.
„Je to nejreprezentativnější projekt značky, na kterém jsem kdy pracoval,“ řekl Romain Gauvin, šéf exteriérového designu Dacie. Hipster vznikl jako odpověď na potřebu vyrábět menší, lehčí a cenově dostupnější vozy po vzoru japonských kei cars.
Technika a proporce
Hipster měří tři metry na délku, 1,55 metru na šířku a 1,52 metru na výšku. Přesto nabídne čtyři plnohodnotná sedadla a až 500 litrů zavazadlového prostoru při sklopené zadní lavici. Hmotnost vozu je pod hranicí 800 kilogramů, což je o 20 procent méně než u Dacie Spring.

Nízká hmotnost zvyšuje efektivitu a umožňuje použití menší baterie. To snižuje výrobní náklady a zjednodušuje konstrukci. Díky tomu je možné dosáhnout cílové prodejní ceny pod 15 tisíc eur.
Minimalistický přístup
Design vozu se drží minimalistické filozofie. Kliky dveří byly nahrazeny textilními popruhy, boční ochrany jsou vyrobeny z recyklovaného plastu Starkle. V interiéru nenajdete žádné displeje – hlavní funkcí je dokovací stanice pro smartphone, který slouží jako navigace, multimediální systém i digitální klíč.

Kabina je navržena modulárně a využívá systém YouClip, který umožňuje snadné přichycení příslušenství v různých částech interiéru. Cílem není luxus, ale praktičnost a cenová dostupnost.
Připravený k výrobě
Generální ředitelka společnosti Katrin Adt uvedla, že značka je připravena zahájit sériovou výrobu. O všem však rozhodne legislativa. Automobilka čeká, zda Evropská unie umožní vznik nové kategorie městských vozů, podobné systému kei cars v Japonsku. To by mohlo usnadnit homologaci a umožnit pružnější regulace.

Nový přístup k městské mobilitě
Dacia Hipster ukazuje, že budoucnost elektromobility nemusí být pouze o velkých SUV s vysokou cenou a nadváhou. Může to být i o jednoduchém, chytrém a funkčním řešení pro každodenní dopravu ve městech. Pokud dostane prostor, může se Hipster stát jedním z nejzásadnějších vozů nadcházející dekády.
Zdroj: redakce, economica.net





