0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Dodavatelé automobilového průmyslu propouštějí. Přechod na elektromobilitu stagnuje

Dodavatelé součástek pro automobilový průmysl v Evropě musejí masivně propouštět. Důvodem je pokračující přechod k elektromobilitě a utlumování výroby vozů se spalovacími motory, na což však evropský trh není technologicky ani ekonomicky
připraven. Podle aktuální analýzy Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) od roku 2020 zaniklo v tomto sektoru 86 tisíc pracovních míst. Předpovědi, že ztráty nahradí nové pozice související s výrobou elektroaut, se nenaplnily.

Dodávky součástek do automobilového průmyslu tvoří klíčový segment české ekonomiky.

„Plánované zvýšení emisních cílů s platností od roku 2025 znamená pro tento obor významné ohrožení, stejně jako pro celý automobilový průmysl, jež představuje čtvrtinu české výroby a více než 9 procent HDP,“ komentoval Ondřej Makeš, analytik rizik společnosti Bibby Financial Services.


Zachování nezávislosti evropské výroby aut

Oborové organizace v automotive volají po zmírnění emisních pravidel, jejichž porušení má být navíc tvrdě pokutováno.

„Stojíme na kritickém rozcestí, na němž jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy,“ varuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).


Sdružení upozorňuje, že sankce v řádech miliard eur jen oslabí pozici evropských firem vůči globální konkurenci. „Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu,“ doplnil Zdeněk Petzl.

Zdroj: Pexels, Hyundai Motor Group


Síť dodavatelů pro výrobu elektromobilů roste pomalu

Údaje CLEPA potvrzují, že dodavatelská síť pro elektromobilitu se nerozvíjí tak rychle, aby stihla nahradit strmý úbytek pracovních míst v tradičních dodavatelských odvětvích zaměřených na součástky pro spalovací motory.

V prvních šesti měsících roku 2024 evropské dodavatelské společnosti v automobilovém průmyslu oznámily propouštění 32 tisíc zaměstnanců, což překonává čísla z nejkritičtějšího období pandemie, kdy ve druhé polovině roku 2020 dostalo výpověď 29 tisíc zaměstnanců.

Zaniklá pracovní místa v tradičních dodavatelských firmách měly nahradit nové pozice v dodavatelském řetězci pro elektromobily. To se však nestalo, protože poptávka po elektrických vozech není tak vysoká a dodavatelským firmám navíc kvůli nižším výnosům chybějí peníze na transformaci a modernizaci výroby. Z původně slibovaných 100 tisíc nových míst do roku 2025 se jich v současnosti podařilo vytvořit asi pětinu.


Dodavatelé se obávají dalšího vývoje
Analýza CLEPA dlouhodobě mapuje situaci dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu a současný vývoj považuje za alarmující. Utlumování výroby aut se spalovacími motory zpomaluje ekonomiku a sektor elektromobility není dosud dostatečně rozvinutý.

Evropě reálně hrozí ztráta vedoucího postavení v automobilovém sektoru. „Abychom ochránili pracovní místa, urychlili zelenou a digitální transformaci a znovu získali naši globální konkurenceschopnost, potřebujeme regulatorní změny. To znamená přijetí technologické otevřenosti v emisních normách CO 2 , zajištění spravedlivého přístupu k datům z vozidel a celkové posílení ekonomiky EU a její konkurenceschopnosti,“ komentoval Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA.

Zdroj: Pexels


Dodavatelé mohou jen těžko plánovat
Budoucností dodavatelského sektoru v automobilovém průmyslu se zabývala i loňská studie společnosti Deloitte. Podle ní je obtížné jasně říct, jestli v roce 2030 budou už na trhu dominovat elektromobily, nebo zda budou převládat auta se spalovacími motory. Dodavatelé kvůli tomu mají problém s dlouhodobým plánováním.

Již nyní se však negativně projevuje fakt, že jsou evropské dodavatelské firmy v transformaci na elektromobilitu pozadu. Zejména čínský export pro ně představuje značnou hrozbu, jak v oblasti ceny, tak i inovací. Evropské společnosti to nutí k restrukturalizaci, aby se dokázaly tomuto tlaku přizpůsobit.


Rekordní výroba brzdí dopady na český trh
V Česku bylo letos od ledna do konce srpna vyrobeno 973 560 osobních vozidel, tedy meziročně o 5,5 procenta více než ve stejném období loňského roku. V segmentu elektrických vozidel bylo za prvních osm měsíců vyrobeno celkem 89 391 vozů, z nichž 66 701 bylo čistě elektrických a 22 641 s plug-in hybridním pohonem.


„Poslední roky byly z hlediska produkce automobilů v Česku rekordní, proto zatím dopady přechodu na elektromobilitu nebudou v nejbližších měsících na našem trhu tak drastické. Určující vliv však bude mít, nakolik se hlavní evropské automobilky dokážou přizpůsobit dynamickým změnám,“ očekává Ondřej Makeš.

Zdroj: Lesensky.CZ

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků