0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

V Plastice sázíme na digitalizaci, základem všeho je ale dobré jméno a kvalitní lidé

Kroměřížská společnost PLASTIKA a.s. se specializuje na vývoj a výrobu plastových automobilových komponentů. Udržet krok s konkurencí a reagovat na rostoucí nároky automobilek není jednoduché. V Plastice však našli cestu vpřed – vsadili na masivní digitalizaci a automatizaci. V rozhovoru nám předseda představenstva Michal Nosek prozradil více o jejich inovativních přístupech a ambiciózních plánech.

Jaké byly začátky Plastiky?

Plastika začínala v padesátých letech jako výrobní družstvo. V roce 2003 jsme odkoupili podíly družstevníků a přeměnili ji na akciovku. Výrobní družstvo původně zaměstnávalo tělesně postižené. Tuto politiku jsme zachovali a i nadále zaměstnáváme zdravotně znevýhodněné osoby, které tvoří zhruba polovinu našich zaměstnanců. Plastika se už před naším příchodem zaměřovala na vstřikování plastů. Za socialismu se zde kromě jiného vyráběly i novodurové trubky do koupelnových jader paneláků, které byly tehdy velmi populární.

Po revoluci firma začala hledat zákazníky v Evropě mezi různými nadnárodními korporacemi a transformovala se. Když jsme Plastiku kupovali, měla už nový sortiment a vyráběla klávesnice k počítačům. Byla to přesná výroba s vysokou kvalitou, mnohem náročnější než výroba novodurových trubek. Avšak s postupným nástupem notebooků začala poptávka po stolních počítačích klesat. Výroba klávesnic se obecně přesouvala z Evropy do Asie a my jsme věděli, že nebude dlouhodobě udržitelná. Proto jsme začali hledat odbytiště spíše v segmentu automotive. Poslední klávesnici pak Plastika vyrobila v roce 2013 a dnes se z 90 % věnujeme výrobě pro automobilový průmysl.


Jaké komponenty pro automotive dodáváte a kdo jsou vaši zákazníci?

Máme široce diverzifikované portfolio výrobků, které zahrnuje technické i pohledové díly. Dodáváme například obložení kol, rámy na blatníky, díly pro palivové systémy a další typy komponentů. Naše výrobky zahrnují jednoduché vstřikované díly až po komplexnější lakované a montované moduly. Například emblémy Škodovek jsou také naší produkcí. Škoda Auto je jeden z našich nejvýznamnějších zákazníků. Jsme jejich vývojový dodavatel, což znamená, že některé díly s nimi vyvíjíme a poté je dodáváme.

Mezi významné firmy z oboru automotive, se kterými úzce spolupracujeme, patří také Continental, Faurecia nebo TI Automotive. Tyto společnosti jsou považovány za první ligu v oboru a jsou našimi velmi důležitými zákazníky. Například Continentalu jsme v minulosti dodávali velké objemy modulů pro palubní přístroje, které jsou nyní v naší výrobě nahrazovány head-up displeji. Naše portfolio výrobků se neustále mění spolu s trendy v automobilovém průmyslu, ale Škodovka stále zůstává naším nejdůležitějším klientem.

Dostat se do této „první ligy“ není jednoduché, čím jste si tyto významné zákazníky získali?

Každý zákazník v automobilovém průmyslu potřebuje kompetentní a osvědčené dodavatele plastových dílů, ale současně nechce mít příliš mnoho různých dodavatelů. I když je plastikářských firem relativně hodně, každá má unikátní skladbu technologií a specializuje se na určité oblasti. Abyste uspěli, musíte být schopní dodávat produkty v určité kvalitě, aby vás velcí hráči v automotive považovali za spolehlivého dodavatele. Nároky na kvalitu jsou vysoké a stále rostou, což představuje výzvu, ale pokud ji zvládnete, můžete spolupracovat i s těmi největšími firmami.

Máme vlastní konstrukční a vývojové centrum, díky kterému jsme schopni vyvinout výrobek na základě zadání zákazníka. Dokážeme připravit výrobní procesy, vyrobit vlastní formy a přípravky a splnit tak zakázku. Máme také vlastní nástrojárnu, kde vyrábíme část forem, většinu forem ale nakupujeme od externích dodavatelů. Vlastní nástrojárna je důležitá pro modifikace a údržbu forem. Naší výhodou vždy byla flexibilita při realizaci a návrhu výrobního procesu. Dokážeme reagovat i na nezvyklé požadavky zákazníků. Z dlouhodobé perspektivy je pak zásadní mít dobré jméno a spolehlivost.

Sázíte na automotive i do budoucnosti nebo zvažujete, že zamíříte do jiného sektoru?

V Evropě se každý měsíc prodá milion aut, to platí dlouhodobě snad už od padesátých let minulého století. Jedinou výjimkou byl duben 2020 během covidu, což byla mimořádná situace. Je tedy jasné, že poptávka po individuální osobní přepravě tu bude vždy. Nezáleží na tom, jakou bude mít podobu – zda to budou sdílená auta, elektromobily, malé nebo velké vozy. Auta se v Evropě budou prodávat vždy a všechna nemůžete dovézt z Asie. Automotive je dlouhodobě velmi stabilní a předvídatelné prostředí, ovšem s vysokými nároky na náklady a kvalitu.

Navíc, když se podíváte na ulici, aut rozhodně neubývá, spíše naopak. Automotive je pro nás proto přirozená volba. Naši zákazníci budou mít vždy co vyrábět a budou potřebovat naše komponenty.

,,Plasty v autech také těžko něco nahradí, žádný jiný materiál se zatím neobjevuje.“

Samozřejmě ale vidíme zvýšenou poptávku po recyklovatelnosti a po robotizaci a automatizaci výroby.


Když mluvíte o automatizaci a robotizaci, jak jste na tom v této oblasti?

Stavíme novou výrobní halu, protože objem zakázek stále roste. Digitalizujeme výrobní proces a ve společném výzkumu s Univerzitou Palackého sbíráme velké objemy dat z jednotlivých strojů, které online analyzujeme. Díky tomu zavádíme vizualizace a nové postupy v řízení výroby, školíme naše zaměstnance a vyvíjíme digitální asistenty. V oblasti digitalizace tedy děláme značné pokroky. Cílem je snižovat náklady a zároveň udržet kvalitu a stabilitu ve výrobním procesu.

Díky moderním technologiím a digitalizaci se také zásadně změnilo samotné pracoviště z pohledu běžného operátora. Už nepracuje s papírem a tužkou, má data i instrukce na displeji a celý výrobní aparát reaguje velmi rychle. To klade nároky na nové znalosti a postupy, ale současně to znamená velmi moderní provoz. Vše je řízeno automaticky, přibývá i robotů a celý proces je velmi sofistikovaný. V tomto směru jsme urazili opravdu dlouhou cestu.


Kromě robotů jsou potřeba i lidé, máte jich dost?

Plastika měla vždy dobré jméno, takže nebyl problém shánět lidi. Na druhou stranu je náš region, co se týče pracovního trhu, poměrně vyčerpaný. Noví lidé nemají takovou praxi, takže je nutné zaměřit se na vzdělávání a trénink. Dříve jsme se mohli spolehnout na zaměstnance, kteří ve firmě byli 20 nebo 30 let a měli v hlavě obrovské množství znalostí a zkušeností. Dnes už je takových lidí méně, máme zaměstnance, kteří nepřišli z oboru, takže zavádíme robustnější výukové, vzdělávací a kontrolní procesy. Na těchto procesech teď velmi intenzivně pracujeme. Chceme se opřít o kvalitní lidi, ale také jim chceme dát kvalitní podmínky k práci.

Zdroj: Plastika, redakce

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků