Dopravní zácpy? Neznáme!

Dopravní zácpy? Neznáme!

Nejčtenější

Skoro každý malý (ale i velký) kluk alespoň na chvíli zatoužil být kosmonautem, nebo pilotem letadla, či vrtulníku. Jen málokterému to ale vyjde. O provozování firmy, specializující se na prodej, pronájem, servis, letecké školení, ale i na leteckou dopravu, jsme si přímo na hradeckém letišti povídali s jednatelem firmy HELI CZECH s.r.o., panem Ing. Jiřím Podolským.

Prodej a servis helikoptér je relativně specifický obor. Jak a kdy firma Heliczech vznikla a proč právě v Hradci Králové? 

Zkušenosti s létáním jsme získali při více jak dvacetileté službě v AČR na vrtulnících Mi-24, ale také na Mi-17. Osobně mám nalétáno vice jak deset tisíc letových hodin. Naše firma začala aktivně působit v roce 2007, kdy jsme se vypracovali na vyhlídkových letech pro turisty na Karlštejně. Začátek byl doslova na zelené louce: Tu jsme si pronajali, postavili na ní vrtulník a začali vozit lidi. Rozšířili jsme naše portfolio, chvíli působili na pražském letišti Točná, ale nakonec jsme se usadili tady v Hradci. A proč? Bydlel jsem tu před vojnou a letiště bylo víceméně opuštěné a byly tak dispozici hangáry, které nám umožnily vybudovat údržbovou organizaci pro vrtulníky a umožnily nám rozjet tu leteckou školu a vybudovat další zázemí.

Co je u vás v letošním roce činností, která přináší nejvyšší objem tržeb?

Nejvíce létáme letecký výcvik, zůstali jsme samozřejmě u vyhlídkových letů a máme i leteckou dopravu po celé Evropě, kdy vozíme pasažéry a nebo nově můžeme dělat cargo dopravu. Nabízíme vrtulníky pro přepravu materiálu, prakticky po celé Evropě, včetně Turecka. Používáme lehčí vrtulníky, náklad tak není v řádu tun, ale maximálně do 500 kilogramů, takže přepravujeme často různé díly a komponenty, u kterých je třeba, aby byly dopraveny skutečně rychle oproti transportu po silnici, nebo vlaku. 

Jak velká je vaše flotila a který model je nejprodávanější, nebo nejoblíbenější? 

V současné době provozujeme 18 vrtulníků, z nichž více než polovinu vlastníme. Nejžádanější stroje jsou samozřejmě ty nejlevnější, tedy Robinson 44 a Robinson 22, ty používáme hlavně na letecké výcviky. Zmínil bych dále osmimístný vrtulník Augusta 119, který má vzletovou hmotnost skoro tři tuny. Ten je využíván pro luxusnější přepravu manažerů. Velmi zajímavý stroj, který provozujeme je AH-1 Cobra. To je původně bitevní stroj, který vznikl pro válku ve Vietnamu. Je to velmi populární vrtulník, který využíváme zejména pro zážitkové lety. 

Kdo je v rámci prodeje a pronájmu vrtulníků vaším typickým zákazníkem? 

Vrtulník pochopitelně není běžný spotřební materiál, takže je to typicky podnikatelská klientela, která je využívá buď pro zábavu, nebo pro rychlé cestování mezi svými provozovnami. Výhodou cestování vrtulníkem je to, že létáte obrazně „od baráku k baráku” a hlavně: neznáte dopravní zácpy, což přináší velké časové úspory. Otázkou je, jak se peníze vyrovnají s časem…

Jednou z činností firmy je i servis. Mohl byste pro laika přiblížit jak probíhá údržba vrtulníků? V čem jsou její specifika, například vůči servisu aut, který si umí představit asi každý čtenář? 

Příliš se to neliší, co se týče provádění servisu. Každý dopravní prostředek má nějak definované a popsané kroky, které se musí v rámci údržby dělat. Postupujeme podle maintenance manuálů výrobce, kontrolujeme jednotlivé oblasti a díly na stroji. Tak jak známe u aut diagnostiku za pomoci počítače, tak touto cestou analyzujeme elektroniku strojů, nikoliv motory.

Velkým tématem blízké minulosti v automotive byl takzvaný čipový hladomor. Dotkly se vašeho oboru nějak obdobně problémy s dodávkami komponent?

Pouze nepřímo. Zaznamenali jsme sice, že nějaká letecká vybavení začínají mít dodací lhůtu delší než jeden rok, ale postupně se situace stabilizovala a nás to nijak neomezuje. 

Provozujete i leteckou školu. Jsou studenti pouze soukromé osoby, nebo provádíte výcvik i pro firmy, nebo veřejné instituce? 

Většinou jsou to soukromé osoby. Velmi často mladí lidé, kteří se chtějí stát profesionálními piloty a nebo to jsou podnikatelé, kteří si už vybudovali nějaké zázemí a chtějí začít využívat vrtulník pro svou dopravu i zábavu. Jsou to dále společnosti, jejichž management chce ušetřit čas při dopravě.

Jak dlouho probíhá typický výcvik nového pilota a v čem jsou vaše výcvikové metody specifické? 

Tým našich instruktorů má dlouholeté civilní a armádní zkušenosti z náročného létání i v mezinárodních misích. Poskytujeme vše od základních výcviků až po profesionální kurzy i na mezinárodní úrovni. Pro výcvik používáme nejrozšířenější vrtulníky na světě, tedy Robinson 22 a Robinson 44. Mimo předepsaný výcvik poskytujeme i výcvik přístrojového létání a kurz pokročilých nouzových postupů, kde se pilot zdokonaluje pro situace, které by jinak řešil ve stresu přímo na palubě vrtulníku, aby se úspěšně dostal z každé situace. Máme i simulátor, ale něco jiného je syntetika a něco jiného praxe…

Základní osnova pro získání licence soukromého pilota pro individuální používání je 45 letových hodin a zhruba 100 hodin teorie. Teoretická výuka končí zkouškou na leteckém úřadě na Ruzyni. Pokud má student nějaké prokazatelné letecké zkušenosti, například z letadel, tak se může až 6 letových hodin z povinné kvóty odečíst. 

Další vaší činností je heli taxi. Pro koho je určená a jaká je zhruba cena typického letu? 

Vzhledem k cenám letu v řádech desítek tisíc korun je tato služba pochopitelně určena pro náročnější klientelu. Konkrétní cena se odvíjí od použitého vrtulníku. Máme stroje pro 3, 4, nebo až 7 cestujících. Běžný let PrahaBrno pro tři cestující se pohybuje od 30.000 korun. Principem cenotvorby není délka letu v kilometrech, ale v čase. Samotný let na této trase trvá zhruba hodinu, počítáme s cestovní rychlostí 180 km/h, nicméně naše nejvýkonnější stroje létají až 240 km/h. 

Jaké jsou vaše plány do budoucna? 

V budoucnosti chceme rozšířit leteckou cargo přepravu. To je dnes poměrně žádaná služba a vidím v ní potenciál. Rozšiřovat chceme i letecký výcvik a i naše další činnosti. 

Co se letos v Heliczech nejvíce povedlo a co vám dělá největší radost? 

V letošním roce jsme vyhlásili první kolo akce pro deset potenciálních pilotů. Z nich jsme (na základě výsledků při výcviku) vybrali pět nejperspektivnějších, kteří od nás získali zdarma až 100 letových hodin, aby mohli nad rámec licence soukromého pilota získat požadovaná kritéria pro zahájení dalšího kurzu k získání obchodní kvalifikace CPL(H) a mohli se tak v budoucnosti stát piloty Letecké záchranné služby (HEMS). Současná situace v počtu profesionálních pilotů vrtulníků se potýká s generačním problémem a dá se očekávat v nejbližších letech jejich významný úbytek a to nejen v České republice. To, že se nám kurz podařilo zcela naplnit a můžeme tak oboru pomoci, z toho mám opravdu radost.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků