Ve Vodochodech se přistává již 80 let

Ve Vodochodech se přistává již 80 let

Nejčtenější

9 postřehů o „továrním letišti“ Aera

Letiště Vodochody vzniklo již v roce 1942. V současné době slouží zejména jako zázemí pro vývoj a zalétávání letadel českého výrobce Aero Vodochody. Letiště také používají soukromí provozovatelé letadel nebo letecké školy. 

1. Letiště Vodochody původně vzniklo (úpravou tehdejší zemědělské půdy na zpevněnou přistávací a vzletovou plochu) v roce 1942 jako zázemí pro kurýrní letku německého vojenského letectva. V roce 1953 byly vybudovány pojížděcí dráhy a betonová dráha o délce 2 000 metrů.

2. V roce 1953 se k letišti do Vodochod přestěhovala společnost Aero a otevřela zde svoji novou továrnu, a to i díky již existující zpevněné vzletové a přistávací dráze. Ve stejném roce zde začal působit také hasičský sbor Aera, který má dnes 34 profesionálních hasičů  

3. V současnosti má vodochodské letiště status „mezinárodního neveřejného letiště“, disponuje 2 500 metrů dlouhou a 45 metrů širokou ranvejí a 1 400 metrů dlouhou záchrannou dráhou. V roce 2005 se na letišti uskutečnilo 1220 pohybů letadel, v roce 2009 pak 9700 pohybů, v posledních 5 letech se počet příletů a odletů pohybuje v rozmezí od 10 do 13 000 za rok.  

4. Ve stávajícím rozsahu se infrastruktura letiště nachází od roku 1972. V roce 2008 byla provedena význačná rekonstrukce osvětlení vzletové a přistávací dráhy. O tři roky později došlo k modernizaci navigačního a radarového zařízení. 

5. Významných záletů zažilo letiště ve Vodochodech hned několik. V roce 1959 (5. dubna) tady proběhl zálet letounu L-29 Delfín, v roce 1968 se poprvé zalétával cvičný L-39 Albatros (4. listopadu). Před 25 lety (2. srpen 1997) vzlétl z Vodochod první prototyp L-159. V roce 2018, přesně 22. prosince, poprvé vzlétl nový cvičný letoun L-39NG z české produkce Aera. Startoval v 10:38 hodin dopoledne a ve vzduchu byl celkem 26 minut.

Bombardier Challenger CL-601

6. Vodochodské letiště přivítalo i spoustu pozoruhodných letadel. Aero Vodochody navštívila například také létající legenda Douglas DC3 – Dakota, dvoumotorový osmimístný obojživelný letoun S-38 Sikorski, Bombardier Challenger CL-601 s designem inspirovaným tetování boxera Mika Tysona, námořní bombardér Grumman TBM Avenger a japonská stíhačka Mitsubishi A6M2 Zero nebo dvoumotorový letoun Beechcraft 18 známý pod názvem „THE REDHEAD“. 

7. Historická a rekordní přistání. Nedávno přistála na letišti (poprvé v historii Česka) italská letadla Canadair-415 a švédská Air Tractor, která pomáhala s hašením požárů v České Švýcarsku. Na přistávací plochu dosedl i bezpilotní letoun Primoco UAV (model One 150) po nepřetržitém a tehdejším rekordním letu v délce 9 hodin a 1 minuta. Pravidelně navštěvuje letiště Breitling Jet Team (největší civilní akrobatický tým na světě létající na proudových letadlech) s českými Albatrosy.

8. Letištní halou ve Vodochodech procházely i známé osobnosti světového showbyznysu. Letištní služby využily například automobilový závodník Michael Schumacher, světoznámý italský tenorista Andrea Bocelli, slavní zpěváci Elton John, Sting nebo George Michael nebo světově populární hudební skupiny Duran Duran nebo KISS.

9. Letiště AERO Vodochody i nadále zůstává neodmyslitelným prvkem společnosti AERO. Připravujeme revitalizaci dráhy letiště, aby mohlo sloužit další desítky let zejména pro potřeby Aera k testování a výrobě našich letadel či pro příležitostné business lety,“ řekl Viktor Sotona, prezident Aero Vodochody. 

Douglas DCR Dakota

AERO Vodochody AEROSPACE 

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. 

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků