Piloťák, řidičák na letadlo nebo pilotní licence opravňuje jeho držitele k řízení letadla. Létání je nejen rychlý způsob, jak se přepravit z domova na business meeting, dovolenou nebo na kulturní, společenské a sportovní akce. Zároveň je pocit svobody a vášně, kterým mnoho lidí propadlo. Budete jimi i Vy?
Nejprve by si měl každý ujasnit, jestli chce pilotní průkaz pro zábavu, nebo kvůli práci. Při potřebě létat na dlouhé vzdálenosti ve větších letadlech je nutné mít znalost avioniky a přístrojové kvalifikace, což obnáší větší množství letů s kvalifikovaným instruktorem na výkonnějších letadlech. V neposlední řadě je i nutná zkouška z letecké angličtiny. Nejzajímavější je, že stát se pilotem a získat průkaz lze výrazně dříve, než je možné řídit motorové vozidlo.
Držitel pilotního průkazu
Každý, kdo dosáhl věku 16 let se může stát držitelem pilotního průkazu. Nicméně v tomto věku se jedná hlavně o možnost létat s kluzáky nebo ultralighty. Pro získání licence je také důležité mít odpovídající zdravotní stav.
Licence a létání bez motoru
Jedná se o licenci, která se týká ovládání kluzáků (větroňů). Získat povolení trvá minimálně 15 letových hodin, přičemž deset je nutné absolvovat s instruktorem. Kromě praktické a teoretické zkoušky je nutné mít průkaz radiotelefonisty a zdravotní osvědčení II. třídy. Cena výcviku je kolem 30 tisíc korun.
Ultralehká letadla
Je to velmi oblíbená kategorie. Mezi taková letadla patří všechny stroje, které nepřekračují hmotnost 600 kilogramů. Využít je lze na vyhlídkové lety po České republice, a někde dokonce i za její hranice. Je nutné absolvovat praktickou zkoušku, přičemž letecký výcvik obsahuje minimálně 20 hodin. Vyžaduje průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby a potvrzení zdravotní způsobilosti II. třídy. Cena výcviku je individuální, ale jedná se zhruba až o 60 tisíc korun.
Létání po Evropě a dráha profesionálního pilota
Jedná se o nekomerční létání pro sportovní a rekreační účely. Cena kurzu je až 180 tisíc korun. S licencí LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) lze létat v rámci Evropské unie bez omezení. Potřeba je mít 30 hodin praktické části. Teoretického výcviku až 100 hodin. Dále mít průkaz radiotelefonisty, zdravotní osvědčení II. třídy a také složit zkoušku z anglického jazyka na úrovni alespoň ICAO 4.
Pakliže byste měli v plánu stát se profesionálním pilotem, zvažte důkladně investici do licence soukromého pilota PPL (Private Pilot Licence). Jde o podstatně vyšší počáteční náklady, ale tato licence umožňuje v budoucnu postupovat dále a získávat tak další kvalifikace. Během výcviku student absolvuje minimálně 45 letových hodin a 100 hodin teoretické přípravy. Na simulátoru lze strávit až pět leteckých hodin. Ovšem cena výcviku se pohybuje od 125 do 250 tisíc korun, zato se do ní promítá samotná délka výcviku, typ letadla i poplatky daného letiště. (db)