PAP Packaging a.s. je výrobce plastových a papírových obalů s dlouhodobou tradicí. Obalový průmysl se však nyní nachází v nelehké době. Evropská unie zavádí opatření k omezení plastů, požaduje, aby v obalech plasty nebyly obsaženy. Alternativní řešení v podobě papírových výrobků však zdaleka nenahradí uživatelské vlastnosti a spotřebitelský komfort. Kelímkový karton, který je základní surovinou pro papírovou výrobu v podobě „plastic free“ se na trhu zatím ani nevyskytuje. Na to, jakou v Sušici vidí cestu z této situace, jsme se zeptali ředitele výroby Jiřího Kotala a finanční ředitelky Vladislavy Křížové.
PAP Packaging není váš původní název, je to tak?
Máte pravdu, obchodních názvů jsme měli hodně, vzhledem k tomu, že naše historie je opravdu dlouhá. Už v roce 1933 se u nás v Sušici začalo s papírovou výrobou, v sortimentu byly kelímky na marmeládu, misky na aspik a kulaté krabice. Právě v této době závod dostal označení „PAP“, odvozené od papíru a papírové výroby. Tato značka figuruje v názvu dodnes, i když v současnosti tato zkratka spíše vyjadřuje plast a papír, podle aktuální výroby. Po druhé světové válce byl PAP znárodněn a začleněn pod Západočeské papírny. V roce 1990 jsme se osamostatnili a vznikl samostatný státní podnik PAP Sušice, který se následně v rámci kuponové privatizace přeměnil na akciovou společnost. V roce 1999 koupila PAP italská společnost GIO´STYLE Monouso S.p.A., která se kvůli změně vlastnické struktury od roku 2006 stala společností DOPLA S.p.A. Náš název se tedy nadále měnil podle změn v mateřské společnosti. Dnes jsme PAP Packaging a.s. a patříme pod společnost MANFREPLAST S.p.A., dříve DOPLA S.p.A.
Obaly se zde v Sušici vyráběly vždy?
Ano, už od těch 30. let minulého století. Tehdy se vyvíjely obaly z papíru, které dosáhly vrcholu výroby v 50. až 60. letech. Pak přišel nástup plastu, který papír téměř nahradil. Bylo to přirozené, protože plast má podstatně lepší bariérové i užitné vlastnosti. Spotřeba plastu na trhu rok od roku stoupala, spotřeba papírového kartonu u nás tedy začala klesat právě ve prospěch plastu. To platilo až do roku 2020, kdy Evropská unie vydala směrnici o zákazu používání jednorázových plastů a zavedla opatření k omezení plastového odpadu formou opětovného použití plastových obalů a také k jejich recyklaci. Nyní jsme v situaci, kdy naše aktivity a rozvojový program je zaměřen v oblasti plastů na novou řadu výrobků „REUSE“ určených pro opakované použití, dále pak na recyklaci odpadu vznikající při výrobě tak, aby použitý materiál v oběhu byl využit k další výrobě rovnocenných výrobků a v neposlední řadě, po dohodě se zákazníky, na redukci hmotnosti výrobků z plastu. Pokud jde o papírovou výrobu, v souvislosti s restrikcí Evropské unie v oblasti plastů jsme pořídili technologii a zahájili výrobu papírových obalů. Kelímkový karton použitý k jejich výrobě však částečně obsahuje plastový prvek a výrobek tedy není „plastic free“, jak je požadováno trhem. Spolupracujeme s dodavateli materiálů a i s dodavateli strojní technologie na řešení tohoto problému. Situace je velmi složitá, v tuto chvíli trh přesně neví, co vlastně bude preferovat. Naším favoritem je ale kombinovaný obal, který vyrábíme již řadu let a je žádán především v mlékárenském průmyslu, kdy mlékárny jsou našimi dlouhodobě stěžejními zákazníky.
Co si pod tímto pojmem máme představit?
Kombinovaný obal je výrobek, který má uvnitř plastový inlet a na vnější straně papírový přebal. Splňuje tedy užitné vlastnosti i spotřebitelský komfort plastového výrobku. Plastový inlet je velice slabý, čímž dochází k redukci spotřeby plastu a papírový přebal je konstruován tak, aby byl jednoduše oddělitelný plast od papíru a tím umožněno třídění materiálů a proces recyklace v dalším kroku.
Proč se vlastně obaly pro potraviny nevyrábí z papíru?
U papírového obalu musíte zajistit, aby se nepromočil, když ho naplníte tekutým obsahem. Musí v něm být přítomna vrstva, která tomu zabrání. Jak jsem již zmínil, v Evropě dnes všichni chtějí „plastic free“ výrobky a současně vidí, že papír samotný potřebné vlastnosti nenabízí. Evropská unie sice preferuje produkty vyráběné čistě z papíru, ale bez přidání ochranného aditiva by obal nebyl schopen udržet tekutiny. Je to začarovaný kruh a dodnes není jasná odpověď, jak se situace bude dále vyvíjet.
Není možné používat třeba buničinu?
Technologii na zpracování buničiny jsme pořídili již v roce 2012. Výroba buničiny je ale velmi energeticky náročná, což se stalo problémem, když došlo k výraznému nárůstu cen elektrické energie. Tento nárůst cen způsobil, že naše produkty přestaly být na evropském trhu konkurenceschopné. Na rozdíl od nás, konkurenti z Číny nabízejí výrobky za ceny, které jsou v porovnání s našimi výrobky podstatně nižší. Tato skutečnost nás donutila přerušit výrobu z máčené buničiny, neboť se stala neefektivní.
Cestou je tedy váš kombinovaný obal?
Ano, jak bylo uvedeno, tento obal již vyrábíme a strategie je zaměřena na další inovativní prvky v tomto sortimentu. Tyto obaly musí splňovat specifické bariérové funkce, zejména být hermetické, aby do nich nepronikaly nežádoucí látky. Náš inovativní kombinovaný obal tyto požadavky splňuje. Zároveň odpovídá nárokům Evropské unie. Tisk na papírovém obalu i celý kelímek je velice zajímavý a vždy upoutá pozornost.
Jak se vám dařilo v uplynulém roce, co se ekonomických výsledků týče?
Období covidu mělo značný dopad na náš sortiment. Zavřené kanceláře a absence veřejných akcí, kde se ve velké míře občerstvení zajišťuje formou stánkového prodeje rychlého občerstvení a nápojů znamenala, že nebyla poptávka po plastových kelímcích a pohárcích, což nás přimělo snížit jejich výrobu na minimum. V tomto složitém období byl pro nás stěžejní mlékárenský průmysl, na který pandemie neměla výraznější dopad. Situace se následně ještě zkomplikovala válkou na Ukrajině, která vyhnala ceny energií a základních surovin. Navíc naše mateřská společnost v Itálii prošla kvůli vážným problémům restrukuralizačním procesem až do likvidace. Přesto všechno, s radostí můžeme říct, že jsme minulý rok všechny tyto nesnáze překonali a dosáhli jsme pozitivních ekonomických výsledků za rok 2023, poprvé od roku 2019 jsme se dostali do zisku. Tento úspěch je pro nás velkým povzbuzením a dobrým impulsem pro tento rok, kdy očekáváme mírný nárůst tržeb.
Mluvili jste o levné konkurenci z Číny, jak jí čelíte?
Jsme si vědomi, že nemůžeme konkurovat jen čistě cenou. Cílíme spíše na dlouhodobé odběratele z řad potravinářských podniků. Nabízíme jim velkou flexibilitu a rychlost dodávek. Mlékárny a zpracovatelské závody čelí velkému časovému tlaku ze strany distribučních řetězců, a právě zde vidíme přidanou hodnotu našich služeb. Jsme schopni díky svým dlouholetým zkušenostem rychle reagovat na jejich požadavky a ušetřit jim čas a poskytnout nejlepší řešení. Navíc nabízíme možnost potisku obalů dle přání zákazníka, což je výhoda, kterou nemohou nabídnout obaly dovážené z Číny. Ty jsou dováženy ve velkých objemech přes moře a pak jsou uskladněny někde v kontejnerech.
Jak se vám daří získávat zaměstnance?
Sušice se nachází nedaleko německých hranic, což mnoha místním umožňuje dojíždět za prací do Německa. Vzhledem k náročnosti trhu práce se snažíme být co nejatraktivnější pro potenciální zaměstnance. Kromě různých bonusů za třísměnný provoz bychom rádi jako hlavní výhodu nabídli bydlení pro zaměstnance v jedné z budov v areálu společnosti. Toto řešení by mohlo zvláště pomoci našim ukrajinským pracovníkům. Naším cílem je udržet si zaměstnance a vybudovat s nimi stabilní dlouhodobé pracovní vztahy, kde vlastní bydlení hraje důležitou roli.