0Kč

Žádné produkty v košíku.

Hrbáč se loučí: Konec legendárního Boeingu 747

Nejčtenější

Už je to tak, éra výroby slavného dvoupatrového Jumbo Jetu – Boeingu 747 se v úterý 31. ledna uzavřela. Poslední kus byl slavnostně předán společnosti Atlas Air a žádný nový už nevznikne. Boeing bude samozřejmě dál stávající letouny podporovat ve smyslu dodávek náhradních dílů, ale koncem ledna se uzavřela více než padesátiletá kapitola letecké historie.

Letoun 747, známý jako Královna nebes, nebo (podle specifického tvaru) i jako „Hrbáč”, byl prvním dvoupatrovým proudovým letadlem na světě, které společnost Boeing navrhla a postavila za 28 měsíců, přičemž společnost Pan Am jej nasadila do provozu v roce 1970. Od zahájení výroby v roce 1967, kdy první letoun 747-100 absolvoval první zkušební let v roce 1969, si více než 100 firemních zákazníků zakoupilo 1 574 letadel, která nalétala více než 118 milionů letových hodin a absolvovala téměř 23 milionů letových cyklů.

Závod společnosti Boeing v Everettu ve státě Washington je místem výroby letounu 747 od jeho vzniku. Byl postaven v roce 1967 za účelem výroby mamutího letadla a podle společnosti Boeing zůstává největším výrobním závodem na světě. Do něj se pravděpodobně přesune výroba Boeingu 737, neboť se čím dál tím více projevuje schopnost mnohem menších modelů obsluhovat střední trasy a nyní dokonce překonávat Atlantik. 

Po pěti desetiletích poptávka zákazníků po letadle velikosti 747 poklesla, protože společnosti Boeing a Airbus vyvinuly úspornější dvoumotorová širokotrupá letadla. Když Boeing v červenci 2020 potvrdil, že ukončí výrobu letounu 747, vyráběl ho již jen tempem jednoho letadla za dva měsíce. Útlum zájmu o model 747 se dá ilustrovat na dvou číslech: V roce 1990 dodala firma zákazníkům po celém světě sedmdesát kusů nejprodávanější verze 747-400, v roce 2022 pak už jen pět letadel.

Jakmile byly dokončeny různé části posledního letounu 747 – například křídla nebo konstrukce trupu, výrobní linka „se prostě začala pomalu zastavovat“, uvedl Kim Smith, viceprezident a ředitel Boeingu pro programy 747 a 767. Smith uvedl, že všichni pracovníci programu 747 byli převedeni na jinou práci, nebo dobrovolně odešli do důchodu.

Tisíce těchto zaměstnanců firmy, včetně tzv. „incredibles”, kteří v šedesátých letech minulého století letadlo vyvinuli, se při speciální události důstojně s Jumbo jetem rozloučili. Sledovali poslední dodávku historického letadla, které přiblížilo leteckou dopravu masám a představovalo nesmazatelný kousek Ameriky. Událost ve výrobním závodě byla zakončena vystoupením slavné osobnosti Johna Travolty, který vyprávěl, jak se učil létat s letadlem 747-400 jako ambasador společnosti Qantas Airlines. „Byl to nejtěžší program, který kdy jakýkoli komerční pilot musel absolvovat,“ řekl Travolta, který letadlo označil za „nejpromyšlenější a nejbezpečnější letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno”.

John Travolta však není jediným fanouškem tohoto letadla z řad celebrit. „Na zemi působí impozantně,“ řekl Bruce Dickinson, zpěvák skupiny Iron Maiden, který během turné britské heavymetalové kapely v roce 2016 pilotoval speciálně upravený letoun 747 přezdívaný „Ed Force One”.“Ale ve vzduchu je překvapivě obratný. Na to, jak je to obrovské letadlo, s ním můžete pořádně zacloumat, když je potřeba.”

„Bylo to letadlo, které zpřístupnilo létání pro střední třídu v USA,“ řekl generální ředitel Air France-KLM Ben Smith. „Před érou 747 nemohla průměrná rodina letět z USA do Evropy za přijatelnou cenu,“ řekl Smith. Jumbo se také zapsalo do světového dění jako symbol války a míru, od amerického velitelského stanoviště jaderných zbraní „Letadlo soudného dne“ až po papežské návštěvy na letadlech 747 přezdívaných Shepherd One. Nyní jsou dva dříve dodané letouny 747 vybaveny tak, aby nahradily americká prezidentská letadla známá po celém světě jako Air Force One. Jako letuška společnosti Pan Am obsluhovala Linda Freierová cestující od Michaela Jacksona po Matku Terezu. „Byla to neuvěřitelná škála typů cestujících. Lidé, kteří byli dobře oblečení, i lidé, kteří měli velmi málo a za letenku utratili vše, co měli,“ řekla Freierová.

Společnost Boeing v Everettu vyrábí také letouny 767 a 777, ale firma se ještě nerozhodla, který program trvale převezme výrobní halu pro letoun 747, která se v současné době využívá pro zásoby letounu 787 a práci na letounu 777X. Nástupce letounu 747, letoun 777X, bude připraven k dodávkám nejdříve v roce 2025

Poslední dodávka letounu 747 zanechává nad budoucností obrovské otazníky ohledně teď již málo využívané továrny na výrobu letadel v Everettu. Boeing se potýká s problémy po pandemii COVID a bezpečnostní krizí letounu 737 MAX. Šéf společnosti Dave Calhoun uvedl, že Boeing možná nebude navrhovat nové dopravní letadlo nejméně deset let.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků