Český jaderný průmysl stojí před zásadní výzvou. Do roku 2040 bude jen pro plánované nové zdroje potřeba přibližně 4 000 odborníků. Firmy i školy tak čeká společný úkol: zastavit odliv mladých talentů a zároveň reagovat na silnou evropskou konkurenci v technických profesích.
Dostavba nových bloků v Dukovanech (EDU II) přinese regionu výrazný ekonomický impuls a know-how, které může Česká republika nabídnout i dalším evropským zemím. Téma rezonovalo na zářijové konferenci Institutu pro veřejnou diskusi.
EDU II: projekt na několik dekád
„Naším cílem je zajistit potřebný počet zaměstnanců bez ohrožení provozu stávajících bloků,“ zdůraznil Petr Závodský, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Elektrárna Dukovany II.

Dnes jádro zajišťuje 23 % výroby elektřiny v EU. Stávající bloky se prodlužují nejen v ČR, ale i ve Velké Británii nebo Švýcarsku. Nové reaktory plánují i dosud nejaderné země, například Polsko, Litva, Estonsko či Itálie. Konkurence o odborníky tak poroste.
V Dukovanech se očekává poptávka především po technických profesích – od licencovaných operátorů a reaktorových fyziků až po směnové inženýry. Příprava některých specialistů přitom trvá i 24 až 90 měsíců.
ČEZ proto spolupracuje s více než 20 vysokými a 85 středními školami. Podle Závodského je ale nutné začít podporu technického vzdělávání už na základních školách.
ÚJV Řež: know-how a mladá generace
„Budoucnost stojí na systematickém budování odborných kapacit,“ řekla na konferenci Zuzana Trtíková, ředitelka úseku personalistiky společnosti ÚJV Řež.
ÚJV spolu se Skupinou ČEZ tvoří páteř české jaderné energetiky a podílí se i na přípravě malých modulárních reaktorů. Tyto projekty mohou přinést až desítky tisíc nových pracovních míst – od inženýringu přes materiálový výzkum až po IT podporu.

Podle Trtíkové však český sektor čeká demografická vlna: v příštích 15 letech odejde do důchodu velká část odborníků 50+. Proto je důležité propojovat mladé experty se zkušenými kolegy, rozvíjet stipendijní programy a otevřít obor i zahraničním talentům.
Vzdělávání: od univerzit po základní školy
Transformace se neobejde bez změny vzdělávání. Vojtěch Tomášek z MŠMT připomněl, že univerzity mají autonomii v nabídce oborů. Ministerstvo je může motivovat projektovými pobídkami a podporou interdisciplinárních programů.
Milena Králíčková, rektorka Univerzity Karlovy, zdůraznila roli celoživotního vzdělávání a mikrocertifikátů – krátkých kurzů, které potvrzují konkrétní dovednosti a umožňují rychlou rekvalifikaci.
Petra Hrbáčková ze Střední průmyslové školy Třebíč připomněla, že motivace začíná už na základních školách a klíčovou roli hrají rodiče. Chybí také kvalitní pedagogové, jejichž práce musí být atraktivnější.
Region: 9 700 nových lidí a stovky firem
Dostavba EDU II nebude mít dopad jen na energetiku, ale i na celý region. Podle studie KPMG se v okolí Třebíče, Moravského Krumlova nebo Náměště nad Oslavou bude nově pohybovat až 9 700 lidí.
To přinese vyšší poptávku po bydlení, dopravě, službách i školství. Multiplikované dopady na ekonomiku regionu se odhadují na 230 až 250 miliard korun. Vzniknout může až tisíc nových firem, nejvíce v dopravě, stavebnictví, maloobchodu či ubytování.
„Stavba EDU II je příležitostí přizpůsobit vzdělávací obory potřebám trhu, zejména na technických vysokých školách v Brně,“ doplnil Radek Chaloupka, Senior Manager KPMG.
Nový tahoun českého průmyslu?
Česká energetika prochází změnou, která může mít podobný dopad, jaký měl automobilový průmysl v minulých dekádách. Jaderné projekty rozhýbou trh práce, vzdělávání i regionální rozvoj.

Pokud se podaří udržet know-how, přitáhnout mladou generaci a posílit spolupráci firem, škol a státu, může být jádro jedním z pilířů české ekonomiky pro 21. století.
Zdroj: přepracovaná TZ






