Aero Vodochody Aerospace je těsně před dodáním prvních letadel L-39NG do
Vietnamu. Výroba dokonce musela být posílena, takže nás zajímalo, jaké další
země mají o tyto stroje zájem. Executive Vice President & Chief Commercial
Officer společnosti Filip Gunnar Kulštrunk nám také řekl, jaké využití má stroj
pro českou armádu.
Máme za sebou zbrojní veletrh v Bratislavě, s čím jste tam jeli a jak hodnotíte jeho průběh?
Na letošním bratislavském veletrhu jsme se prezentovali na samostatním stánku, jehož dominantou byl velký model cvičného letounu Aero L-39NG. Dlouhodobě jednáme se Slovenskem ohledně možnosti akvizice letounů L-39NG. Přechod z letounů L-39 Albatros na L-39NG představuje významnou modernizaci a zlepšení výcvikových schopností pilotů, a to jak v rámci přípravy na platformu F-35 v případě České republiky, tak na platformu F-16, kterou pořizuje slovenská armáda.
Výroba letounu L-39NG byla nedávno posílena a jede na plné obrátky, máte tedy první odběratele? Kdy chcete dodat první kusy zákazníkům?
Do konce roku předáme prvnímu zákazníkovi do užívání první hotové letouny, což je vždy přelomový okamžik, důležitý nejen pro nás, ale i pro další zákazníky, s nimiž jednáme o nákupu našich letounů. Prvním zákazníkem je Vietnam, který si objednal 12 kusů L-39NG. Současně se již vyrábějí letouny pro maďarského zákazníka, s nímž je uzavřen kontrakt na dalších 12 strojů. Letos jsme slavnostně zahájili výrobu i pro LOM Praha, který odebere čtyři letouny ve cvičné verzi a další letouny je možné doobjednat v rámci opce. Budou sloužit v Centru leteckého výcviku Pardubice primárně pro výcvik pilotů Armády ČR, ale také v rámci NATO Flying Training Europe pro další partnery států NATO. Avionika letounu je kompletně modernizována a připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí je i široké spektrum simulačních technologií jak na palubě letadla, tak i v rámci moderního výcvikového systému, což opět povede k výraznému zvýšení účinnosti výcviku.
V létě jste otevřeli v Brně své vývojové centrum, k čemu přesně slouží a kolik v něm pracuje zaměstnanců?
Centrum se primárně zaměřuje na vývoj avionických systémů a interaktivního rozhraní dokumentace k cvičnému letounu L-39NG. Do konce roku 2023 chceme do brněnského vývojového centra přijmout přibližně 30 zaměstnanců.
Jaké jsou plány společnosti Aero Vodochody na příští rok?
Kromě prodeje nového letounu L-39NG jsou součástí naší obchodní strategie i generální opravy a modernizace strojů L-39 Albatros a L-159. Třetím obchodním pilířem je oblast průmyslové spolupráce, kde jsou našimi zákazníky významné světové letecké společnosti, s nimiž dlouhodobě kooperujeme, jedná se především o společnosti Airbus a Embraer. Všechny tyto oblasti budeme i v příštím roce rozvíjet, kromě pokračování výroby letounu L-39NG a jednání s novými zákazníky, se budeme věnovat servisu pro ty stávající i kooperaci s partnery v rámci průmyslové spolupráce.