Od doby, kdy pračlověk poprvé vyrobil něco těžšího, než sám jednoduše uzvedl, řeší lidstvo problematiku manipulace s břemeny. Již od starověku známe, díky Archimedovi, princip kladky a dnešní nabídka technologií tak začíná žebříkem za pár stokorun a končí na druhé straně gigantickými jeřáby s nosností v řádu mnoha tun za mnoho milion euro. Pojďme se tedy podívat, co to vlastně všechno dnes obnáší.
Nejjednodušší k použití je odjakživa prostá lidská síla. Pro účely takto jednoduché manipulace jsou i dnes k dispozici žebříky a schůdky různé kvality a provedení, typicky z lehkých a pevných materiálů, jako je hliník. Ty potkáváme i v nejmenších skladech, nebo obchodech.
Tam, kde je třeba převézt náklad o pár metrů dál, nabízí sortiment výrobců transportní plošiny, vozíky a podvozky. Od prostého vozíku dávné minulosti jsme udělali značný pokrok, takže dnešní vozíky již disponují gumovými kolečky a celkově (i při malých rozměrech) umožňují manipulovat s nákladem o stovkách kilogramů.
Specifickou kategorií jsou pak rudly a paletové vozíky. Ikonický „rudlík” je odjakživa atributem nejen pivovarských šoférů. Oproti době dávno minulé jsou v nabídce kompaktní – skládací rudly, které se vejdou i do menších vozidel. Paletové vozíky pak již dávno nejsou nutně taženy skladníkem, k dispozici jsou i elektricky motorizované.
Když už je nutné manipulovat s nákladem nad rámec běžné lidské síly ve vertikálním směru, nabízí se použití hydraulických zvedáků a zvedacích plošin. Zde jsme už plně ve století jednadvacátém. Tato technologie nabízí u plošin, za použití jedno až vícenůžkových provedení, možnost zvednout až tuny. Obdobně u jednodušších zvedáků. Tyto pomůcky mohou být jak stacionární, tak i mobilní – přejezdové.
Byla by chyba nezmínit typickou proprietu jakéhokoliv většího skladu, tedy vysokozdvižný vozík. Tak jak pokročil vývoj automobilů, modernizují se i vysokozdvihy. Dnes si lze vybrat z motorizací jak na fosilní paliva, tak i vozíky elektrické či poháněné (bio)plynem. Od miniaturních (s nosností cca tunu) až po stroje, které uzvednou tun více než pět.
Další část logistiky pak zajišťují sloupové zvedáky a stohovače palet. Prvně zmíněné jsou široce využívány například v autoservisech, druhé umožňují stohovat až desítky prázdných palet.
Když opustíme tématiku pouhého převozu materiálu po ploše skladu, nemůžeme nezmínit sloupové výtahové plošiny a výtahy obecně. Všude tam, kde se manipuluje s materiálem mezi patry anebo jen do velké výšky, najdeme tyto šikovné pomocníky. Robustní konstrukce sloupových výtahů umožňuje zdvih přes deset metrů, komplexnějším řešením jsou výtahy již naprojektované do budov a napevno zabudované ve fázi výstavby objektu.
Blížíme se k závěru a je tak nutné podruhé připomenout již zmíněného starověkého mudrce Archimeda a jeho kladkostroj. Tento tisíce let známý fyzikální princip dodnes ovlivňuje nemalou část manipulační a zvedací techniky, vždyť co by byl jeřáb bez kladky! Kladkostroje se dnes využívají jak ruční, tak i elektrické, řetězové i lanové. Jejich doplňkem mohou být například permanentní magnety.
Jeřáby vestavěné do hal se dnes používají ve formě mostových, případně portálových. Tyto systémy umožňují manipulaci s břemeny jak ve dvou, tak i ve třech dimenzích, v závislosti na provedení.
Nejdražšími a největšími systémy, kterými tento výčet končí, jsou pak stavební jeřáby s manipulačním prostorem v řádech desítek metrů mnohatunovým nákladem. Zde již značná řada firem do takových zařízení z pochopitelných finančních důvodů neinvestuje, ale existují společnosti specializující se na pronájem těchto strojů.