Nahradí vodík naftu na železnici? V Německu už se to daří…

Nejčtenější

Letos v létě oznámila společnost Alstom zprovoznění první trasy osobního vlaku s plně vodíkovým pohonem v německém Bremervorde v Dolním Sasku se 14 dvouvozovými vozidly Coradia iLint vybavenými pohonem na palivové články. 

Nahradí 15 vlaků s dieselovým pohonem, které v současnosti na trati jezdí. Vlaky s vodíkovou nádrží s dojezdem 1 000 km a maximální rychlostí 140 km/h budou denně tankovat ve vodíkové čerpací stanici Linde. Vodík je zajímavou čistou technologií pro železnice, které je obtížné, nebo příliš nákladné elektrifikovat.

„Coby průkopník v oblasti vlaků na vodíkový pohon budujeme základy pro odvětví budoucnosti. Coradia iLint je ukázkou historického kroku směrem k udržitelné mobilitě, protože je prvním osobním vlakem na světě poháněným vodíkem a nyní je v Německu v komerčním provozu,“ říká viceprezident pro regionální platformu kolejových vozidel společnosti Alstom Brahim Soua. „Ambicí společnosti Alstom je přispět k dekarbonizaci železnic nasazením svých bezemisních řešení, zejména vodíkových. Probíhá několik jednání o vodíkových aplikacích nejen v Evropě, ale také v Severní Americe a na Středním východě,“ říká Soua. „Pro krátký dojezd by měly vyhovovat bateriové vlaky a pro situace, kde je klíčový dojezd, je vodík nejlepším řešením.”

Překážkami pro přechod z dieselu na vodík jsou v tuto chvíli o 30% vyšší nutné investice do vlaků a zejména chybějící infrastruktura pro doplňování vodíkového paliva do lokomotiv. Jeden kilogram vodíku nahradí přibližně 4,5 litru nafty, uvádí Alstom. Infrastruktura pro doplňování paliva je klíčem k úspěchu jakéhokoli řešení přepravy vodíku a společnost Linde v rámci projektu Bremervorde slavnostně otevřela první systém pro doplňování vodíku do osobních vlaků na světě, který má 64 vysokotlakých zásobníků o tlaku 500 barů a celkovou kapacitu přibližně 1 600 kg vodíku denně, což z něj činí jeden z největších systémů pro doplňování vodíku, jaký byl kdy postaven. Vodíkový tankovací systém Linde připravený na budoucnost a byl navržen a zkonstruován s ohledem na možnost integrace budoucí výroby ekologického vodíku přímo na místě.

„Společnost Linde je odhodlána významně přispět k dekarbonizaci dopravy v Evropě,“ uvedla Veerle Slenders, prezidentka společnosti Linde pro region Evropa západ. „Jsme hrdí na to, že inovativní technologie společnosti Linde hraje klíčovou roli při podpoře tohoto projektu a vytváření plánu pro čistší systémy veřejné dopravy na celém světě.” 

Linde je přední světovou společností v oblasti průmyslových plynů a strojírenství s obratem 31 miliard dolarů (26 miliard eur) v roce 2021. Disponuje největší kapacitou kapalného vodíku a distribučním systémem na světě. Společnost provozuje první kavernu na skladování vodíku s vysokou čistotou na světě a navíc potrubní sítě o celkové délce přibližně 1 000 km po celém světě, které spolehlivě zásobují její zákazníky. Společnost Linde stojí v čele přechodu na čistý vodík a po celém světě instalovala více než 200 vodíkových čerpacích stanic a 80 zařízení na elektrolýzu vodíku. 

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků