0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Potřebuje svět elektrická auta na solární pohon? 

Krásný letní den, jako dělaný na dlouhý výlet. Environmentálně uvědomělá rodina sedá do svého elektrického vozu a vyjíždí putovat po krásách zemí nejen českých. Zatímco páteřní silniční a dálniční síť už i u nás začíná být pokryta nabíjecími stanicemi slušně, na venkově to tak vždy nebývá. A v tu chvíli asi každého z cestujících při hledání napadne: „Nešlo by dát na střechu solární panel?” Vlastně šlo…

Tak nějak podobně se možná zrodil německý automotive start-up Sono Motors. V současnosti firma drží, případně podala, 50 patentů, z nichž se 42 týká využití solární energie. V souvislosti s vývojem těchto udržitelných technologií společnost získala od Evropské výkonné agentury pro klima, infrastrukturu a životní prostředí („CINEA“) finanční prostředky ve výši 1,46 milionu eur na další vývoj. 

Projekt SEAMLESS-PV byl schválen Komisí EU a jeho cílem je v průběhu čtyř let vyvinout automatizované výrobní zařízení pro fotovoltaiku, zabývat se industrializací nových výrobních procesů a prokázat nákladovou efektivitu technologie a její soulad s požadavky trhu a standardizačními rámci v různých odvětvích. Společnost Sono Motors poskytne své znalosti a zkušenosti v oblasti fotovoltaiky integrované do vozidel prostřednictvím aplikace této technologie do různých architektur vozů. 

Jako samostatná součást obchodního modelu bude solární technologie společnosti Sono Motors integrována do vozidel jiných výrobců, jako jsou autobusy, přívěsy, nákladní automobily a obytné vozy. Poskytuje energii pro různé systémy vozidel, čímž snižuje emise CO2 a spotřebu paliva. Společnost již získala 23 partnerů, jako jsou Scania, CHEREAU, Rhenus Logistics, Mitsubishi Europe a mnichovský poskytovatel veřejné dopravy MVG.

Vozidlo SION

O tom, že výše zmíněné technologie neplánuje mnichovská firma pouze licencovat dalším automobilkám, svědčí první úspěšné provedení crash testů na začátku letošního února u jejich vozu SION. Výsledek čelního nárazového testu při rychlosti 50 km/h splnil očekávání společnosti týkající se bezpečnosti vozidla při nárazu a odolnosti vlastní solární technologie integrované do vozu na bázi polymerů, která pokrývá celou karoserii vozidla.  Zkouška byla provedena v partnerském zařízení CSI v Itálii, certifikované zkušebně, s vozem Sion, který byl včetně solárních panelů natřen zelenou barvou, aby byl zajištěn vysoký kontrast vozidla a bylo tak možné provést přesnější vyhodnocení. 

Při úvodním testu celého vozidla simulujícím těžký čelní náraz, se integrovaná solární technologie Sono neroztříštila, a nezpůsobila tak nebezpečí pro cestující a ostatní účastníky silničního provozu. Do homologace provede společnost Sono Motors celkem zhruba 300 fyzických testů komponent a kompletních vozidel, aby potvrdila výsledky několikaletých simulací nárazů. Na základě dosud provedených fyzických a simulovaných testů společnost očekává, že Sion splní všechny zákonné požadavky na bezpečnost chodců a cestujících. 

Technický ředitel Sono Motors Markus Volmer uvedl: „Po letech úspěšných simulací nárazů jsme velmi hrdí na to, že naše solární technologie přináší stejně uspokojivé a kvalitní výsledky i v reálném provozu. Chceme, aby naši zákazníci mohli jezdit s komfortním vědomím, že solární technologie v jejich voze Sion nejen zdarma nabíjí baterii, ale také dodržuje nejvyšší bezpečnostní standardy.”

K motivaci pro udržitelnost mobility společnost uvádí: „Lví podíl na negativní změně klimatu má jedna věc – spalování fosilních paliv, zejména ropy. Většinu tohoto omezeného zdroje spalujeme kvůli jedné z našich největších vášní – mobilitě. Ať už jezdíme autem, létáme nebo přepravujeme zboží, cesta z bodu A do bodu B za použití ropy má ničivý dopad na globální klima. Abychom s tím konečně skoncovali, potřebujeme skutečná řešení hned teď. Řešení, která přehodnotí mobilitu novým a komplexním způsobem. Řešení pro masy, a ne jen pro 1 % nejbohatších.”

Společnost má tedy udržitelnost v krvi a jako výhody vozů SION na svých stránkách prezentuje:

  • Sion bude za férovou cenu 29 990 eur. Bude levnější než srovnatelné elektromobily a tak dostupný pro běžného majitele vozidla.
  • Integruje solární energii pro jízdu bez nákladů a emisí, protože slunce neposílá účet. Tím se také snižuje potřeba nabíjení, čímž se Sion potenciálně stává jedním z klimaticky nejšetrnějších elektromobilů na světě. 
  • Obousměrné nabíjení pro maximální nezávislost na cestách i doma. Sion dodává energii ostatním a zároveň funguje jako domácí úložiště. To má podpořit stabilizaci sítí a urychlit přechod na 100% obnovitelnou energii. 
  • Sion lze sdílet prostřednictvím aplikace. Tímto způsobem chceme umožnit ještě většímu počtu lidí přístup k mobilitě šetrné ke klimatu. Integrované sdílení automobilů má ulehčit městské dopravní infrastruktuře a umožňuje využívat naše automobily mnohem efektivněji.

Solární nabíječka na kolech? 

Díky solárním článkům, které jsou integrovány do celé karoserie, může Sion nabíjet svou baterii pouze ze slunce. Za ideálních podmínek tak lze dosáhnout v průměru 112 km (max. až 245 km) dojezdu navíc za týden díky čistě solární energii.Velmi zajímavou zmíněnou funkcí vozu je technologie obousměrného nabíjení, což znamená, že Sion dokáže energii nejen čerpat a ukládat, ale také sdílet. Sion je vybaven standardní evropskou domácí zásuvkou (SchuKo), kterou lze použít pro všechna běžná elektronická zařízení s výkonem až 3,7 kW. Při použití zásuvky typu 2 může Sion dodávat ještě vyšší výkon, bude tak mít možnost napájet další elektromobily až do výkonu 11 kW. V kombinaci se systémem Sono Solar může být Sion údajně elektrárnou na kolech.

Potřebuje tedy svět elektrická auta na solární pohon? 

Asi ano. Přínosy k udržitelnosti v mobilitě vypadají u této koncepce lákavě. Přestože se solární technologie umístěná přímo v karoserii automobilu jeví jako zajímavý prvek, nelze očekávat, že by v budoucnu zcela vytlačila klasické elektrické nabíjecí stanice. Stacionární nabíjecí stanice není nijak závislá na slunečním svitu a nabije automobil i mimo zmíněný letní slunečný den, vlastně zejména tehdy, kdy je to (díky zvýšeným nárokům na odběr energie) nejvíce potřeba. 

Čistě solární nabíjení bude pravděpodobně spíše doplňkem, nikoliv jediným zdrojem energie. V první řadě tedy svět dnes potřebuje dostatečně hustou a kvalitní síť stacionárních nabíjecích stanic…

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků