0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Saúdská Arábie zkouší vůbec první vodíkový vlak na Blízkém východě

Saúdská Arábie se chystá být průkopníkem v oblasti udržitelné dopravy a zahájí zkoušky prvního vodíkového vlaku na Blízkém východě. Podle zprávy agentury Reuters to oznámil princ Abdulaziz bin Salmán, ministr energetiky, během Týdne OSN pro klima v oblasti MENA, který se konal v Rijádu.

Vodíkový vlak je poháněn vodíkovými palivovými články, které vyrábějí elektřinu pro pohon jeho pohonného systému. Tato technologie je pozoruhodná svými nulovými emisemi během používání, což představuje významný krok směrem k ekologicky odpovědné dopravě. Proces začíná chemickou reakcí mezi vodíkem a kyslíkem, při níž vzniká energie ve vodíkových palivových článcích. Plynný vodík je skladován ve vysokotlakých nádržích uvnitř vlaku.

V palivovém článku reaguje vodík se vzdušným kyslíkem a vyrábí elektřinu, která pohání elektromotory vlaku. Tyto motory pohánějí kola vlaku a umožňují mu dosahovat srovnatelných rychlostí a výkonů jako dieselové nebo elektrické vlaky.

Dojezd vodíkového vlaku je dán objemem jeho vodíkových nádrží, takže je vhodný pro cestování na dlouhé vzdálenosti, podobně jako vlaky na naftu. Vodíkové vlaky navíc vypouštějí do ovzduší pouze vodní páru, což z nich činí zdravější a ekologičtější volbu pro železniční dopravu.

První vlak jezdí ve Francii

Vodíkové vlaky získávají na popularitě v regionech, které se snaží snižovat emise skleníkových plynů a podporovat čistší alternativy dopravy. Vodíkové vlaky jsou obzvláště výhodné v místech, kde není praktické elektrifikovat vlakové tratě pomocí trolejového vedení nebo třetích kolejnic, a nabízejí tak udržitelné řešení.

Pro široké rozšíření vodíkových vlaků je však nutný další rozvoj infrastruktury pro výrobu, skladování a přepravu vodíku. Iniciativa Saúdské Arábie vyzkoušet první vodíkový vlak na Blízkém východě představuje významný krok k tomuto cíli.

První vodíkový vlak již je v provozu v Evropě. Coradia iLint, první osobní vlak na světě poháněný výhradně vodíkem, zkonstruovala francouzská nadnárodní železniční dopravní společnost Alstom. Vlak byl představen v roce 2016, má dojezd přibližně 1 000 km na jednu nádrž vodíku. Je určen pro regionální a příměstskou železniční dopravu a pojme srovnatelný počet cestujících jako konvenční dieselové vlaky.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků