SKF eliminuje množství CO2 pomocí cirkulární ekonomiky

Nejčtenější

Naše generace má před sebou velmi náročný úkol – ozdravit tuto planetu tak, abychom ji našim dětem a dalším generacím předali v lepším stavu, než v jakém jsme ji zdědili my. Na tento nelehký úkol se zaměřuje také švédská firma SKF, která svými produkty ovlivňuje každodenní životy mnoha rodin. Během procesu výroby produktů, které tato společnost nabízí, je totiž nutná významná spotřeba energie. Proto je jedním z hlavních cílů SKF eliminace negativního dopadu na prostředí, ve kterém působí. Cestou ke zmíněné eliminaci je tzv. cirkulární ekonomika, jejíž princip je znázorněn na obrázku níže.

Na konkrétním příkladu si vysvětlíme, jaká zátěž vzniká na naše prostředí při výrobě ložiska: pro výrobu a zhotovení požadovaného tvaru dvouřadého soudečkového ložiska 230/600, jehož hmotnost se pohybuje okolo 600 kg, je zapotřebí 3708 kWh energie, přičemž je během výrobního procesu vyprodukováno 1680 kg CO2. Pro názornější představu: stejné množství CO2 vznikne v případě absolvování sedmi letů na trase Madrid – Frankfurt, nebo je-li zcela novým vozem ujeta vzdálenost 8 400 km. A to je opravdu nezanedbatelná zátěž pro prostředí, ve kterém žijeme.

Ze statistik vyplývá, že na světě více než 50 milionů ložisek ročně bohužel havaruje ještě před dosažením své reálné životnosti. Příčin je hned několik – SKF na základě mnohaletých zkušeností a průzkumů zjistilo, že z 36 % může za dřívější opotřebení nesprávné mazání ložiska, druhou nejvýznamnější příčinou je pak vznik nečistot (30 %) a zhruba 16 % ložisek je poškozeno vlivem nesprávné montáže.

Způsob eliminace vzniku CO2 v SKF

SKF převedlo část svých výrobních kapacit na produkci tzv. repasovaných ložisek, a to do dvou provozů v blízkosti České republiky.

Tyto služby jsou nabízeny v Rakousku, ve městě Styer, kde se zaměřují na repase ložisek a velkých vřeten obráběcích strojů a v polských Katowicích, kde se soustředí na opravy vřeten menších rozměrů. Společnost SKF mimo zmíněné repase ložisek a vřeten využívá k eliminaci negativního dopadu na životní prostředí také aplikaci jednobodových maznic, které lze použít opakovaně. Vraťme se ale k repasi ložisek – v prvotní fází životního cyklu může být ložisko poškozeno pouze povrchově.

Během dalšího namáhání je toto poškození přenášeno hlouběji do svrchní vrstvy materiálu ložiska. Centrum vzdálené diagnostiky SKF však tuto vznikající vadu pomocí vibrodiagnostických systémů včas odhalí a dokáže tak předejít případné havárii a neplánované odstávce stroje. Je-li vznikající závada odhalena skutečně včas, může být následně dané ložisko úspěšně repasováno a znovu použito za výrazně nižšího zatížení životního prostředí.

Na obrázku výše je znázorněna typická optimalizace životního cyklu, přičemž nebylo dosaženo vypočtené životnosti ložiska. To znamená, že nemusela být ovlivněna vlastní síla materiálu, ale došlo pouze k narušení svrchní vrstvy ložiska. S využitím služby repase ložisek společnosti SKF je tento povrch opraven a ložisko tak může být za garantovaných vlastností vráceno zákazníkovi. Jak takové narušení povrchu ložiska vypadá můžete vidět níže na fotografiích.

Síla repasovaných ložisek

Z výše uvedeného popisu je zřejmé, že repase ložisek jsou velice efektivní a zároveň významně šetrnější k životnímu prostředí nežli jejich výměna a z ní plynoucí nevratné zničení původních kusů. SKF zajišťuje repasi všech typů a značek ložisek, přičemž jen v roce 2021 bylo pomocí této služby, a tedy s využitím cirkulární ekonomiky, ušetřeno v jednom výrobním závodě až 500 000 kg CO2 – a to je nezanedbatelný výsledek. Pomozte společně s firmou SKF toto číslo nadále zvyšovat.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků