Jak probíhá logistika Toyoty a Lexusu u nás i v Evropě?

Nejčtenější

Toyota na českém trhu v poslední době výrazně posílila a ze sedmnáctého místa v prodejích vystoupala až na čtvrté místo. Jak při takové změně situace probíhá aktuálně logistika Toyoty a Lexusu, odpovídal redakci Martin Peleška Country Director Toyota & Lexus.

Jak se oběma značkám, respektive jejich prodejům v České republice daří teď, v polovině léta?

V tuto chvíli je na trhu opravdu zvláštní období. Samozřejmě se do něj promítají dovolené, ale když se podíváme na registrace vozidel, je to nevypovídající. Přestože jsou obecně prodeje zhruba o deset procent pod loňským rokem, trh je určen hlavně tím, kdo je schopen vozidla vůbec dodat. Dnes se dodávají auta, která zákazníci objednali na podzim loňského roku. Tato vozidla se teď registrují, ale nic to nevypovídá o tom, jak se dnes daří firmám prodávat. Čekací lhůty na nejprodávanější modely mohou být i rok a půl, auta, která se prodají v tuto chvíli, se na českém trhu objeví až třeba za 20 měsíců.

To může být pro člověka zodpovědného za logistiku poměrně stresující situace, jak přistupujete k analýze konkurence a k predikci vlastních prodejů?

Můžeme sledovat a reportovat počty nabídek, testovacích jízd i následně smluv, ale nejsme schopní sledovat čísla konkurence. Můžeme porovnávat jen vůči našim historickým číslům a vůči plánům. V tomto ohledu vypadá naše plnění velmi dobře, ale těžko určit, jak si stojíme vůči konkurenci.


Jak prodej a distribuci vozidel ovlivnila doznívající COVIDová pandemie?

Myslím si, že v tuto chvíli situaci paradoxně ovlivňuje víc, než přímo v době COVIDu. Pozdržený efekt COVIDu se v logistických i výrobních procesech objevuje totiž výrazně až teď. Ještě přednějakou dobou nebyla měsíční čekací lhůta žádný problém, dnes je to v průměru rok. Prodlužující se dodací lhůty ovlivňují chuť zákazníků nakupovat vozidla. Existují teď tedy dvě spojené nádoby: jednak schopnost výrobců dodávat v nějakém rozumném čase a váhavost zákazníků obnovovat vozový park. Tyto dva motivy se vzájemně ovlivňují a jsou provázány.

Pociťujete nějaké změny v dodavatelském a odběratelském řetězci související se situací na Ukrajině?

Hodně se zmiňovaly kabelové svazky, které se vyrábějí na Ukrajině, nicméně v nedávné době se podařilo dosáhnout stavu, že se vyrábí prakticky stejné množství jako před válkou. Zcela jiným tématem jsou suroviny, jako zdroj pro výrobu součástek, které se těží zejména v Rusku. To se začíná projevovat výrazným navýšením cen, například oceli.

Druhou stránkou věci jsou obecně ceny pohonných hmot a dále určité rozkolísání nálad zákazníků, kteří řeší, zda vůbec nová vozidla pořídit, když je situace ve světě nejistá a navíc mají auta dlouhou dodací lhůtu. To jsou aspekty, které nepřispívají k onomu radostnému okamžiku rozhodnutí pro nákup nového auta.

Má logistika Toyoty a Lexusu na našem trhu nějaká lokální specifika?

Specifika obecně jsou v našem precizním plánování výroby. Toyota často reviduje svůj výrobní plán vůči kapacitám ve výrobě, aby nedocházelo k nadbytečné výrobě vůči poptávce na trhu. Zjednodušeně lze říci, že každé auto, které se vyrábí, už v ten moment má svého zákazníka, nebo se prostě ví, co s ním bude.

Některé konkurenční automobilky vyrábějí běžně až 20% nad stav poptávky, aby udržely tempo výroby. V Toyotě je nejpodstatnější poptávka. Většina konkurence pracuje v režimu „push”, kdy naplánovanou a realizovanou výrobu jaksi„tlačí” k distributorům, u nás je to tak, že se vozidla ze systému „tahají” na základě poptávky od dealerů. Tato pull strategie je velmi výhodná jak z hlediska optimalizace výroby, tak i pro logistiku. Zní to možná v kontextu dnešní doby paradoxně, ale je výhodné nevyrábět na sklad. Nevznikají tak žádné další náklady prodeje. Je to něco, co Toyotu určitým způsobem odlišuje a dělá z nás tak jednu z nejsilnějších značek. Nejen díky výrobnímu systému, ale díky efektivitě. Vytváří to samozřejmě velký tlak a záběr na schopnosti plánování na všech úrovních. To, jak umí být výroba pružná a efektivní, rozhoduje dnes o kvalitě automobilky. Tady se odehrávají velké věci a velké peníze. Tady se rozhoduje, kolik peněz automobilka vygeneruje pro budoucí rozvoj.

Ve vašich plánech je brzké otevření moderního showroomu Toyoty a Lexusu v Hradci Králové. V čem bude jiný, inovativní?

V ulici Bratří Štefanů, což je jakási hradecká „automobilová ulice”, kde je Mercedes a další značky, vyroste reprezentativní dealerství se dvěma showroomy Toyota a Lexus. Součástí realizace bude i servisní zázemí s dostatečně dimenzovaným parkovištěm pro zákazníky. Je to něco, co jsme dlouhodobě oblasti východních Čech dlužili a co si ta oblast zaslouží vzhledem k tomu, jaký má potenciál.

Máme celoevropsky v plánu inovaci retail konceptu a značení, což je něco, co značky v horizontu 5 – 7 let dělávají. Budované dealerství bude tedy už v novém konceptu. Lexus má mimořádně přísné standardy z hlediska energetické soběstačnosti a ekologické udržitelnosti. Vše tak projde na konci stavby přísným auditem. K auditu se samozřejmě připojíme i s částí věnované Toyotě.

Prostory budou vybaveny velmi komfortně proklienty, kteří například čekají na servis, aby mohli v čase opravy na pobočce pracovat. Z hlediska technologií spojených s prodejem je nutné si uvědomit, že doba je výrazně digitalizovaná. Vzhledem k obrovské šíři nabídky našich vozů od malého modelu Aygo, přes off-roadové Landcruisery až po velká užitková vozidla, není uskutečnitelné vybudovat tak velký showroom, aby se tam všechny modely vešly ve všech variantách.

Nejprodávanější modely a novinky si tam tak zákazníci budou moci prohlédnout, nicméně bude existovat spousta modelů, které budou prezentovány digitálně. Provozovna bude vybavena tak, aby se dalo prozkoumat jakékoliv nepřítomné i přítomné vozidlo ve virtuální i augmentované realitě. Zákazníci tam budou moci v životní velikosti, za použití digitálních prostředků, prozkoumat model ze všech stran i zevnitř při specifikaci barev, nebo vybavenosti. Přes tyto inovace se budeme snažit, aby byla přítomná většina nejprodávanějších aut pro přímou zkušenost testovací jízdy.

Uvažujete o nasazení simulátorů jízdy?

O něčem podobném v tuto chvíli neuvažujeme, preferujeme nabídnout zákazníkům přímý zážitek z testovací jízdy.

Co se týká dopravy hotových vozidel, preferujete vlastní kapacity, nebo dopravu outsourcujete?

Používáme výhradně cizí kapacity a v současné době optimalizujeme i tyto procesy. Konkrétně větším využíváním vlakové dopravy i pro dopravu materiálů mezi jednotlivými závody napříč Evropou. Tím samozřejmě snižujeme uhlíkovou stopu výroby, tak jak je to v našich dlouhodobých strategických plánech.

A na závěr otázka: Co se v letošním roce nejvíce povedlo?

Mám velkou radost z prvního kvartálu, byl silný co do poptávky a uzavřených zákaznických smluv, kterých jsme podepsali rekordní množství. Pro obě naše značky byla vlastně celá první letošní polovina velmi intenzivní. Přes problémy v oboru posledních dvou let postupně na českém trhu rosteme. Důkazem úspěchu je posun v počtu prodaných vozidel ze 17. místa v roce 2015 na aktuální stav, kdy se pohybujeme kolem 4. místa. Ten prudký nárůst je taky částečně ovlivněný dostupností aut na naší straně. V tomto ohledu jsme měli vůči konkurenci výhodu, že jsme mohli nabídnout kratší dodací lhůty, nebo přímo skladovou dostupnost.

Největší radost ale mám z pozitivního posunu vnímání našich značek jak v privátním sektoru, tak i u korporací. To je důsledkem kvalitní práce posledních pěti až šesti let, zejména v rámci spolupráce s naší dealerskou sítí, která prošla v poslední době těžkými zkouškami. Z pokroků, které jsme dosáhli s naší dealerskou sítí, mám skutečně mimořádně dobrý pocit.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků