Společnosti Tatra trucks a.s. se letos daří

Nejčtenější

Kopřivnická Tatra Trucks a.s. se letos úspěšně vyrovnává se složitou situací v oboru a expanduje na nové trhy. I přes dopad sankcí se jí daří růst i počtem nových pracovníků. Na otázky odpovídal generální ředitel firmy Pavel Lazar.

V jaké ekonomické kondici vstupuje Tatra do druhého pololetí tohoto roku? 

Do tohoto období vstupuje Tatra ve velmi dobré ekonomické kondici, která je stabilní už několik let. Mohu říci, že od června 2019, co jsem ve funkci, se situace neustále vylepšuje. 

Co se za posledního půl roku ve firmě nejvíce podařilo? 

Zejména se daří naplňovat podnikatelský záměr z pohledu výroby a prodejů vozidel. Opět se nám podařilo nasmlouvat více vozů než ve srovnatelném období loňského roku, ale situace na trhu je letos skutečně extrémní z pohledu schopnosti nakoupit potřebné díly a komponenty pro stavbu vozidel. 

Jak se daří spolupráce s dodavateli čipů, polovodičů a dalších komponentů? 

Problémy s dodavateli čipů a polovodičů nás nezastavily v předcházejících letech a nezastavili nás ani teď. Dnes jsou kritické dodávky jiných komponentů než zmíněných čipů. Jsou to hlavně motory, kloubové hřídele a podobné výrobky, přičemž jako největší problém vidím zmíněné dodávky motorů. 

Jak se firmě daří udržovat celý výrobní proces při problémech s dodávkami materiálů, tak aby dodávala včas? 

Je to velmi složité a vyžaduje si to mnoho operativních změn ve výrobě, stejně tak jako mimořádné úsilí dodavatelů. Mnohdy jim musíme vypomáhat se zajistitelností vstupní- ho materiálu. Situace je určitě složitější než v době pandemie. 

Je to tím, že firmy mají problémy v souvislosti s válečným konfliktem, kdy globální partneři ztratili výrobní kapacity v Rusku a na Ukrajině a stejně to postihlo jejich subdodavatele. Dále po vozidlech je velmi vysoká poptávka a dodací termíny na nákladní vozy jsou podobně dlouhé jako u osobních vozidel. 

Jak ovlivnila tato nová situace prodeje Tatry v kontextu mezinárodních sankcí? 

Ztratili jsme ruský trh, podobně jako ostatní západní firmy, které prodávaly do tohoto teritoria.

“Náš investiční plán počítá s elektrifikací vozidel Tatra. Řešíme několik způsobů pohonů, které v současné době vyvíjíme. Uvažujeme i nad výrobou elektrického proudu ve vodíkových článcích i spalováním vodíku klasickým způsobem. Vozidla Tatra nicméně nebudou nikdy čistě elektrickou záležitostí. Budou sice poháněná elektrickým proudem, ale vždycky si budou vozit svůj samostatný zdroj výroby elektřiny.”

Ve firmě nám zůstala hotová i rozpracovaná vozidla, která se snažíme prodat jiným zákazníkům. Vzhledem k jiným exhalačním předpisům je složité udat tato vozidla na západních trzích Evropské unie, a proto se snažíme najít odbyt tam, kde to místní legislativa umožňuje. 

Daří se nám úspěšně vyhledávat a realizovat nové zákazníky mimo Rusko a západní Evropu, ale každý nový trh si vyžaduje přípravu a příprava znamená čas. Tzn. že se ztrátou prodejů v Rusku se budeme potýkat nejméně do konce letošního roku. 

Jakým způsobem se aktuálně vyvíjí spolupráce s dodavateli, jako jsou Excalibur army spol. s r.o. a tatra defence vehicle a.s. pro vojenský sektor? 

Obě zmíněné firmy patří do skupiny Czechoslovak Group, stejně jako Tatra, takže náš vztah je ryze partnerský a společně realizujeme zajímavé projekty. Tatra Defence Vehicle vyvíjí a vyrábí novou zodolněnou kabinu. 

Například v rámci kontraktu s belgickou armádou na 876 logistických vozidel jsme na část vozidel použili právě tuto kabinu. Podobně spolupracujeme i na projektech pro Armádu České republiky. Tatra je rovněž výrobcem podvozků, na které Excalibur Army staví různé nástavby pro logistická nebo jiná vozidla, určená pro Střední východ nebo Ukrajinu. 

Získali jste nějaké zajímavé zakázky na opravu bojových vozidel v kontextu války na ukrajině? 

Tatra se momentálně nezabývá opravou bojových vozidel, s výjimkou kontraktu na opravu logistických vozidel Armády ČR. Jde o dlouhodobý projekt, v současnosti dokončujeme investici do rozšíření kapacit servisu ve výši 76 milionů korun, tak abychom měli odpovídající podmínky pro opravy vozidel naší značky. Opravy bojových vozidel mimo ČR nezajišťujeme. 

Jak ovlivnila aktuální situace počty pracovníků ve firmě? 

Musím říci, že objem kontraktace má rostoucí tendenci, pro letošní rok máme kontrahováno více než 1500 vozidel, přičemž loni to bylo zhruba 1260 vozidel. Tento nárůst má souvislost i s nutností zajištění dalších lidských zdrojů. Aktuálně běží náborová kampaň TATRA hledá 500, skrze kterou hledáme 500 nových pracovníků jak pro naši společnost, tak i pro firmy spolupracující s námi v prostorách našeho areálu. Nábor se nám daří, takže naše představy v čase naplňujeme, ačkoliv dostupnost lidských zdrojů na trhu práce je v tuto chvíli minimální. Pořád nalézáme české zaměstnance, ale příležitost dáváme i Ukrajincům či dalším národnostem. 

Proč si noví pracovníci volí právě Tatru? 

Tak určitě to je Tatra coby značka s dlouhodobě dobrým hodnocením. Loni byla Tatra na 3. místě v hodnocení značek. Pracujeme jak s pozitivními ekonomickými výsledky, tak i s vysokou mírou spokojenosti našich zákazníků. Snažíme se investovat do zajímavých pracovních podmínek a v neposlední řadě jsme jediní výrobci nákladních aut v ČR s českým vlastníkem a s komplexním produktem – nákladním automobilem, který prodáváme globálně. Doslova na všechny kontinenty. Práce v naší společnosti je tak zajímavá a atraktivní, s adekvátním finančním ohodnocením. 

Jaké inovační technologie při vývoji používá, nebo plánuje firma nasadit? 

V poslední době nejvíce investujeme do kapacit strojního parku. Jedná se o osvědčené technologie, které nám v krátké době umožňují dosáhnout maximálních výsledků. Nejsme výrobcem hromadného produktu, naše vozidla jsou vždy individuální stavby šité na míru konkrétnímu zákazníkovi, takže plná automatizace výroby není v našich podmínkách využitelná. 

Jak do dlouhodobé strategie firmy promluví aktuální evropská legislativa zakazující prodej vozidel s pohonem na fosilní paliva od roku 2035? 

Náš investiční plán počítá s elektrifikací vozidel Tatra. Řešíme několik způsobů pohonů, které v současné době vyvíjíme. Chceme všechny verze ověřit, a teprve pak se rozhodneme, kterým směrem půjdeme. 

Uvažujete i koncepce využívající vodík, případně bioplyn? 

Obě varianty jsou možné. Řešíme výrobu elektrického proudu ve vodíkových článcích i spalování vodíku klasickým způsobem. 

Vozidla Tatra nicméně nebudou nikdy čistě elektrickou záležitostí. Budou sice poháněná elektrickým proudem, ale vždycky si budou vozit svůj samostatný zdroj výroby elektřiny. Například již zmíněné vodíkové články. Důvodem je potřeba dlouhého dojezdu našich vozidel a větší nezávislost na dobíjecí infrastruktuře. 

Co vám ve vaší pozici udělalo letos největší radost? 

Je to určitě dále rostoucí zájem o naše vozidla a služby a pozitivní hodnocení zákazníků v souvislosti s novými produkty, které jsme uvedli na trh. Jako příklad uvedu hasičské vozidlo pro německé profesionální a dobrovolné hasiče v Brandenbursku. Loni jsme prodali 46 těchto vozidel. Poté jsme získali kontrakt na 76 vozidel stejné koncepce pro Bundeswehr a vedeme další jednání o prodeji i do jiných částí světa. Jde o vůz s konfigurací 4X4 nebo 6×6, řízenou zadní nápravou, nízkou stavbou, splňující exhalační předpisy EURO 6. Má mimořádné manévrovací schopnosti v horách i ve městech. 

Dále má skvělé trakční schopnosti a je úspěšné v nezpevněných terénech i na silnici. V kombinaci s hasící technologií je toto vozidlo naprosto výjimečné. 

Jaké jsou největší výzvy managementu v období do konce roku? 

Chceme se úspěšně vypořádat s obchodními případy, které máme uzavřeny se svými partnery, a to hlavně v čase. Dále vykompenzovat ztráty způsobené problémy v subdodávkách plněním našich závazků nejen v čase, ale i v kvalitě a nákladovosti. To je pro nás v současnosti největší výzva. Druhou největší výzvou je zajištění kontinuálního růstu i v budoucnosti.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků