0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Startup H2FLY uskutečnil první pilotovaný let na vodíkový pohon

Na malém letišti ve slovinském Mariboru dosáhla německá společnost H2FLY, která se zabývá vodíkovým pohonem, významného milníku v oblasti bezemisního letectví. Nedávno totiž úspěšně dokončili první pilotovaný let poháněný výhradně kapalným vodíkem, čímž si připsali světové prvenství.

Nedávný zkušební let byl vyvrcholením projektu HEAVEN – iniciativy financované EU, která prokazuje proveditelnost použití kryogenního kapalného vodíku v letadlech.

Během posledního zkušebního letu, který trval přibližně deset minut, dosáhl HY4 se svými dvěma piloty před několika dny úctyhodného tříhodinového letu se spotřebou 10 kg vodíku. S plnou zásobní kapacitou 24 kg by letoun mohl vydržet v letu až 8 hodin.

Absence vibrací, hluku a … emisí

„Je to opravdu úžasný pocit, je to dokonalá týmová práce, která ožívá,“ řekl po letu jeden z pilotů, Johannes Garbino-Anton. Dodal, že technologie „funguje perfektně a že největším rozdílem oproti běžnému letadlu je absence vibrací a hluku. A také absence emisí oxidu uhličitého.“

Pohonný systém H2FLY se skládá ze zásobníku vodíku, 120kW měniče energie z palivových článků a elektrického motoru. Jako palivo sloužil kapalný vodík, který je energeticky vydatnější než plynný vodík. Díky tomu může mít letadlo HY4 menší a lehčí palivové nádrže, čímž se zachovává prostor pro cestující a náklad.

Výhody kapalného vodíku

Kapalný vodík navíc výrazně prodlužuje dolet. Například testovací letoun HY4 dokáže uletět 750 km s plynným vodíkem, ale s kapalným vodíkem tuto vzdálenost zdvojnásobí a dosáhne 1 500 km. Manipulace s kapalným vodíkem však vyžaduje kryogenní teploty kolem -253 °C, což zvyšuje složitost přepravy a doplňování paliva.

Stojí za zmínku, že letoun HY4, vyrobený ze skleněných a uhlíkových vláken, nebude nikdy komerčně výroběn. Místo toho je dalším cílem společnosti H2FLY rozšířit systém palivových článků na megawattový výkon, známý jako systém H2F-175, který umožní delší lety a vyšší výšky, až do 27 000 stop. Ve spolupráci se společností Deutsche Aircraft plánují vybavit 30místný demonstrátor Dornier 328 s vodíkovými palivovými články H2FLY a do roku 2025 zahájit zkušební lety.

Vhodné i pro dopravní letadla budoucnosti

Dr. Josef Kallo, generální ředitel společnosti H2FLY, předpokládá, že do konce desetiletí by tento rozšířený systém mohl pohánět 40místné menší dopravní letadla s doletem přibližně 2 000 km. Je to podle něj otázka zdrojů a času a naznačuje, že by to mohlo dokonce otevřít cestu k pohonným jednotkám 4MW+4MW, které by poháněly větší letadla pro 80 až 100 cestujících. Kromě toho nevylučuje ani zcela nové konstrukce letadel, například koncepty se smíšeným křídlem, od různých výrobců.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků