0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Technologičtí giganti z USA včetně Alphabet, Amazonu a Mety budou čelit přísnějším zákonům EU

Technologičtí giganti včetně společností Alphabet, Amazon, Apple, mateřské společnosti TikToku ByteDance, Meta a Microsoft budou v Evropské unii čelit přísnějším předpisům, protože zákonodárci oznámili, že je označili za tzv. gatekeepers podle zákona EU o digitálních trzích (DMA).

Zákon o digitálních trzích, jehož cílem je posílit hospodářskou soutěž v technologickém odvětví, ukládá těmto společnostem nová pravidla, která mají zajistit spravedlivé podmínky a chránit zájmy spotřebitelů. Tímto krokem chce EU omezit obrovskou ekonomickou moc těchto technologických gigantů.

Thierry Breton, komisař pro vnitřní trh EU, zdůraznil význam označení těchto společností za gatekeepers (česky strážce brány) a uvedl, že to spotřebitelům poskytne větší výběr a také vytvoří příležitosti pro menší inovativní technologické společnosti.

Spor Apple vs Fortnite

Zákon DMA zavádí několik důležitých nařízení, například zakazuje gatekeeperům bránit spotřebitelům v propojení s podniky mimo jejich platformy. Toto ustanovení řeší problémy, jako byl spor mezi společnostmi Apple a Fortnite, kdy byla druhá jmenovaná mobilní hra odstraněna z App Store za to, že nutila uživatele k placení prostřednictvím vlastního platebního systému. Kromě toho DMA nařizuje, aby platformy poskytovaly uživatelům z řad podniků přístup k údajům, které generují při využívání služeb strážců brány.

Označení jsou rozdělena do kategorií podle služeb společností, včetně sociálních sítí, vyhledávačů a platforem pro sdílení videí. Mezi určenými strážci spadají pod tato nová pravidla pouze reklamní společnosti Google, Amazon a Meta.

Některé technologické společnosti vyjádřily své obavy z těchto nových nařízení. Mluvčí společnosti TikTok například uvedl, že podporují cíle DMA, kterým je podpora hospodářské soutěže, ale zásadně s konkrétním provedením. Podle TikToku může zákon chránit stávající gatekeepery před nově vznikajícími konkurenty, jako je právě TikTok a vlastně jim tak dává nefér výhodu na trhu. TikTok také vyjádřili zklamání nad tím, že před rozhodnutím nebyl proveden žádný průzkum trhu.

Také společnost Apple vyjádřila obavy z rizik pro ztrátu soukromí uživatelů a bezpečnost dat, zatímco Meta v současné době teprve vyhodnocuje dopady nové legislativy, Amazon se zavázal, že bude s EU konstruktivně spolupracovat. Všichni velcí hráči i přes dílčí výhrady hodlají na evropském trhu dále působit a poskytovat své služby v souladu s novou evropskou legislativou. Je ale zřejmé, že evropský digitální trh se může zásadně změnit podle toho, jak se budou technologičtí giganti snažit přizpůsobit novým pravidlům.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků