0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

V České republice je INDUSTRY 4.0 přechod do 21. století.

Švýcarská korporace FERAG AG je tradičním dodavatelem systémů polygrafického průmyslu. V posledních letech se ale její záběr výrazně rozšířil a snaží se stát globálním hráčem na poli komplexních dodávek systémů intralogistiky. O tom, jak se tato snaha daří, i dalších tématech jsme si povídali s ředitelem české pobočky, panem Jakubem Jonášem.

Co ze širokého portfolia produkce Feragu se vyrábí, nebo servisuje v České republice? 

Česká republika je v rámci Feragu standardní obchodní entitou, po celém světě dodáváme a servisujeme řešení víceméně stejným partnerům. Naše řešení není jen určitý produkt, ale souhrn technologií. Máme továrnu ve Švýcarsku a většina technologií se od roku 1957 vyrábí tam, ať už jde o výrobu pro polygrafii, v níž jsme asi nejznámější, nebo pro intralogistiku, což znamená dopravníky, sortery, nebo část robotizace. 

Přímé dodávky našich technologií tvoří ve velkých projektech jen zhruba 30%, po celém světě máme zhruba 1 500 subdodavatelů a velké projekty zajišťujeme jako generální dodavatel, který realizaci kompletně zastřešuje a stará se o tyto technologické partnery. 

Naším cílem je být spolehlivým generálním partnerem, který přebírá zodpovědnost od A do Z. To se týká nejen implementace, ale i kompletního propojení interface od malinkých PLC, co běží na konkrétních produktech, až po integraci se zákaznickými systémy typu SAP, aby všechny stroje byly propojeny v jedné vertikále a zákazník tak měl k dispozici veškeré informace o chodu systémů. Jako příklad naší činnosti bych uvedl aktuální realizaci v Německu v celkovém investičním objemu přes sto milionů euro. 

Jde o obrovský sklad, kdy se zákazník (velký výrobce oblečení) po letech decentralizace rozhodnul pro výstavbu centrálního skladu pro celou Evropu. Sklad má přes 40 000 m2, skladuje přes šest milionů artiklů. Náš závěsný sorter bude po celé ploše přepravovat balení triček, bot, čepic a podobně a zároveň si nás klient zvolil jako generálního dodavatele. Celé řešení od prázdné haly až po finální stav jsme navrhnuli a našli subdodavatele, za které ručíme. Jsme švýcarská společnost, která je vnímána ve spojení s kvalitou, odpovědností a samozřejmě se spolehlivostí. Dostali jsme tak možnost prokázat více než 60 let našich zkušeností. 

Kdo je tedy typickým zákazníkem Feragu ve smyslu oborů podnikání? 

Jsou to primárně tři sektory: První bych zmínil e-commerce, zejména obory fashion, výrobce hraček, nebo fulfillmentová centra. 

Druhým typickým klientem jsou 3PL, tedy transportní 3rd party logistika. Někdo kdo skladuje palety, skladuje na paletách a vozí palety. Společnosti jako DHL, UPS, Fedex a podobné.

Třetím typem naší klientely jsou výrobní provozy. Ať už jde výrobu polotovarů, nebo finálních výrobků. Tam v roce 1957 Ferag začal. Původně šlo o polygrafický průmysl, kde máme zhruba 9 000 patentů. Pro zajímavost bych zmínil vkládací stroje, které umožňují vkládat do novin a časopisů přílohy mezi každé dva listy, nejen doprostřed, jak je častější a jednodušší. 

Skoro každá velká tiskárna po celém světě mívala a nebo ještě má nějakou technologii Feragu… 

Jakým způsobem se vyrovnáváte s inflací a s cenami na trhu energií? 

Většina naší výroby je ve Švýcarsku a to se vyrovnává s inflací zcela jinak než zbytek Evropy, takže tam to žádný zásadní problém není, ale u koncových zákazníků to problém je, každý provoz je jinak energeticky náročný. Investice se lehce zpomalují. Není to jen ve výrobě, ale také v e-commerce. Spousta společností raketově vyrostla během COVIDu, protože při lockdownech chtěli lidé nakupovat a prodeje e-shopů narostly obrovským tempem. 

V letošním, ale vlastně už v loňském roce, poptávka ochabla na úroveň roku 2019. To beru spíš jako návrat k normálnímu stavu. Když konzultujeme s klienty projekty, říkáme jim, že není možné brát v potaz data z let 2020 a 2021, protože ty byly atypické a doporučujeme vycházet z údajů roku 2019. 

Jaké jsou letošní největší výzvy a co se za loňský rok nejvíce povedlo? 

Začal bych loňským rokem: Úspěšně jsme realizovali dvě velké akvizice zákazníků mezinárodního významu, a to v oděvním průmyslu. V České republice jsme navázali mnoho technologických partnerství. Nejen na domácím trhu jsme podpořili naši značku, aby nebyl Ferag vnímám výlučně jako polygrafická firma, ale jako silný hráč na poli intralogistiky. Daří se nám tak získávat velké zákazníky i zde. Letos nás čeká posilování týmu, protože otevíráme nové servisní středisko v Olomouci, které bude určeno pro Čechy, Slovensko a Rakousko. Dále budeme personálně posilovat naši softwarovou část, abychom klientům zajistili nejen samotný software, ale i napojování na další systémy tak, abychom tyto činnosti nemuseli outsourcovat. 

Chystáme se samozřejmě na nárůst robotizace v oblasti intralogistiky, protože trh s autonomními vozíky a mobilními roboty roste velmi dynamicky, nejen u konkurence, ale i v rámci očekávaní a poptávek zákazníků a my chceme a musíme být připraveni. 

Tím se dostáváme k další otázce, tedy: jak ve Feragu vnímáte koncepci Průmyslu 4.0? Jsou nějaké rozdíly mezi naším trhem a zbytkem Evropy a světa, kde působíte? 

Možná mě za tento výrok někdo nebude mít rád, ale: V České republice je industry 4.0 přechod do 21. století. To znamená standardizaci. Znamená to práci s komplexním softwarem, který bude řídit sklad, řídit objednávky a technologie. Znamená to takzvané „digitální dvojče“ a také dále určitý podíl automatizace a zejména normy vůči západnímu trhu. Spousta českých firem ještě pořád funguje na papírové bázi. Část firem musí přeskočit dvacet let vývoje a naskočit do moderního vlaku a to znamená nemalé investice. 

I když vidím zlepšování stavu, pořád vidím velké rezervy a rozevírající se nůžky mezi segmentem automotive a zbytkem průmyslu. Když chcete dodávat pro automobilky, musíte dodržovat určité standardy ohledně přenosu dat, kvality, bezpečnosti a softwaru. V tomto segmentu je to u nás v pořádku, ale u dodavatelů druhé či třetího stupně, kteří mají menší marži, je investice do technologií v řádu milionů korun problém a tam se jde dopředu skutečně malými kroky. 

Vidím to u spousty firem v rámci warehouse managementu. Mnoho firem takový systém vůbec nemá. Výdej a pickování objednávek v rámci skladu řídí malým ERP systémem bez automatizace. Software je dnes naprostý základ. Nezáleží na množství technologií ve výrobě, bez kvalitního stabilního softwaru nejde dnes růst, lidský faktor je totiž vždycky limitovaný. 

Ředitel české pobočky, Jakub Jonáš

A jak naopak vidíte situaci Industry 4.0 na západní trzích? 

Na západ od nás už začíná průmysl 5.0, což znamená nasazování umělé inteligence nad principy industry 4.0. Umělá inteligence bude částečně suplovat práci člověka při zadávání úkolů dalším strojům. V rámci našeho ekosystému si jednoduše umím představit například její nasazení v rámci prediktivní údržby a optimalizace napájení autonomních vozíků. 

AI je schopna se adaptovat na aktuální procesy a situaci, jak stroj právě pracuje. Naši menší roboti dokážou na jedno nabití jezdit osm hodin na maximální rychlost, fleet management se snaží optimalizovat rychlost a nabíjení tak, aby stav baterie neklesnul pod 16%. 

To je řízeno určitým algoritmem. Na základě dat se tyto algoritmy dají upravovat, ale nyní to ještě není plně automatizováno, o změně rozhoduje uživatel. V tuto chvíli algoritmy upravuje systémový inženýr, umělá inteligence bude schopna vnímat veškeré měřitelné vlivy a optimalizovat program lépe než člověk. 

AI tedy není pro Ferag žádná uzavřená cesta, podle vývoje technologií ji zcela jistě budeme umět aplikovat i v našich řešeních. 

Co je pro vás největší aktuální výzvou? 

Snažíme se vnímání značky Ferag transformovat z dodavatele v polygrafickém průmyslu do globálního hráče, který je generálním dodavatelem v oblasti komplexních systémů intralogistiky. To se nám v tuto chvíli daří.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků