Čína obvinila Evropskou unii ze „zjevného protekcionismu“ poté, co nečekaně zahájila protisubvenční vyšetřování čínských výrobců elektromobilů. Čínské ministerstvo obchodu vyzvalo k dialogu, aby chránil zájmy čínských společností a zavázal se ke globálnímu úsilí o řešení změny klimatu a dosažení uhlíkové neutrality.
„Čína se domnívá, že vyšetřování oznámená Evropskou unií ve jménu „spravedlivé hospodářské soutěže“ jsou ve skutečnosti zaměřena na ochranu jejího vlastního průmyslu,“ uvedlo ministerstvo podle překladu CNBC na pravidelných tiskových konferencích na konci minulého týdne.
Obchodní válka na obzoru?
Odborníci se shodují, že pokud EU zjistí, že čínské dotace škodí, Brusel pravděpodobně uvalí cla na čínské elektromobily navzdory riziku politické a ekonomické reakce ze strany Pekingu. Oznámení EU znamená další vyhrocení vztahů mezi EU a Čínou a odráží dopad silné konkurence čínských společností v evropském solárním průmyslu. Obchodní válka je na obzoru. Už na konci května se USA a Evropa dohodly na snížení své závislosti na Pekingu.
„Ochota Bruselu jít po klíčovém čínském vývozu podtrhuje rostoucí protekcionistické tendence v Evropě, protože EU se snaží konkurovat Číně a USA v oblasti ekologického a digitálního přechodu,“ napsali minulý týden analytici Eurasia Group. „EU bude z velké části využívat obchodní obranu, vzhledem k omezenému prostoru pro uvolnění dalších dotací a nerovnoměrnému rozsahu státní podpory mezi členy EU,“ píší ve své zprávě.
Členské země Evropské unie, Českou republiku nevyjímaje, požadují, aby evropské orgány chránily domácí výrobce automobilů před čínskými elektromobily, které jsou podle nich čínskou vládou výrazně dotovány.
Jsme prostě konkurenceschopnější
Čína se všem těmto nařčením brání. Nejvyšší představitel čínského automobilového průmyslu minulý týden uvedl, že čínské elektromobily vyvážené do Evropy se obvykle prodávají za téměř dvojnásobné ceny než na trzích v pevninské Číně.
„Čínský vývoz nových energetických vozidel zaznamenává větší objemy nikoliv kvůli obrovským státním dotacím, ale kvůli vysoce konkurenčnímu čínskému průmyslovému dodavatelskému řetězci ze silné konkurence na domácím trhu,“ uvedl generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů Cui Dongshu v komentáři na svém osobním účtu WeChat. EU by se podle něj měla na rozvoj čínského průmyslu elektrických vozidel dívat objektivně, a ne svévolně používat jednostranné hospodářské a obchodní nástroje k omezení rozvoje nebo zvýšení provozních nákladů čínských výrobků elektrických vozidel v Evropě. Jenže tento pohled Evropané zjevně nesdílejí, takže riziko obchodní války kolem elektromobilů nadále trvá.