0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Zájem o vozidla s vodíkovými palivovými články roste

Zájem o využití vodíkových palivových článků k pohonu nákladních automobilů a dodávek setrvale roste. Provozovatelé flotil vozů hledají praktičtější alternativu k elektromobilům a  rostoucí míra státní podpory v rámci zákona o snižování inflace (IRA) v USA jim nabízí zajímavé možnosti.

Zatímco většina světových osobních automobilů se spalovacími motory a dodávek a nákladních automobilů na krátké vzdálenosti by měla být v příštích dvou desetiletích nahrazena elektromobily na baterie (BEV), zastánci palivových článků a někteří provozovatelé vozových parků na dlouhé vzdálenosti tvrdí, že baterie jsou příliš těžké, jejich nabíjení trvá příliš dlouho a mohly by přetížit elektrické sítě. Vozidla s vodíkovými palivovými články, v nichž se vodík mísí s kyslíkem za vzniku vody a energie pro napájení baterie, mohou tankovat během několika minut a mají mnohem delší dojezd než vozidla BEV.

„Faktem je, že potřebujeme jak BEV, tak vodík,“ řekl agentuře Reuters šéf Daimler Truck Martin Daum a dále dodal: „Množství energie, které BEV potřebují, je tak obrovské, že vidím problém s budoucí zátěží pro naši rozvodnou síť. Daimler Truck v příštím desetiletí nainvestuje až 15 miliard eur do palivových článků”.

Výrobce automobilů Stellantis kupuje podíl ve společnosti Symbio. Podle Rosiera to urychlí plány zejména v Severní Americe, kde chce být do roku 2026 připravena na vodíkové pickupy. Společnost Symbio, která dodává palivové články pro dodávky Stellantis, očekává, že do roku 2030 dosáhne celosvětový prodej vozidel s palivovými články 2 milionů kusů ročně a chce mít 10% podíl.

Britský řetězec supermarketů Asda, který má 1 000 velkých dieselových vozidel převážejících nepřetržitě zboží mezi středisky a obchody, by byl nucen doplnit svůj vozový park, pokud by přešel na BEV, a proto se palivovými články podrobně zabývá. „Nezavírám dveře před bateriemi, ale výhodou vodíku je, že nepotřebuje tak dlouhou dobu (nabíjení) a má lepší dojezd,“ řekl manažer vozového parku společnosti Asda Sean Clifton.

Stejně jako u BEV je hlavním problémem vodíku infrastruktura, která je dnes příliš malá na to, aby podporovala vozové parky. Stále více vlád však nabízí dotace, mimo jiné, na výrobu většího množství vodíku z obnovitelných zdrojů energie nebo na zavedení čerpacích stanic. Ve Spojených státech poskytuje IRA dotace na levný vodík a čerpací infrastrukturu, což podle vedoucích pracovníků v tomto odvětví urychlí vývoj vodíkových dodávek a těžkých nákladních automobilů. Na vodík by mohly přejít i těžké pickupy, které se ve Spojených státech používají od dodávek až po sanitky.

Evropská unie jedná o cílech v oblasti obnovitelných zdrojů energie, včetně vodíku.

„Díky IRA se věci v USA pohnou rychleji,“ řekl Philippe Rosier, generální ředitel francouzského výrobce palivových článků Symbio, společného podniku společností Faurecia a Michelin

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků