Bezpečnostní údaje týkající se funkce Autopilot společnosti Tesla vzbuzují obavy, neboť došlo k výraznému nárůstu počtu smrtelných nehod a vážných zranění. Předchozí zprávy vydané úřady v červnu roku 2022 uváděly pouze tři potvrzená úmrtí související s touto technologií. Nyní došlo ke strmému nárůstu, jak potvrzují statistická data.
Nejnovější údaje však uvádějí minimálně 17 smrtelných nehod, přičemž k 11 z nich došlo od května loňského roku. Elon Musk přitom podporuje své tvrzení o tom, že autopiloti jsou bezpečnější auta řízená výhradně lidmi, srovnáním nehodovosti mezi oběma způsoby řízení.
Musk chce zajistit budoucnost dopravy bez nehod tím, že do vozů Tesla zabuduje pokročilé funkce, které jim umožní navigovat v provozu a reagovat na různé překážky. Testování Autopilota v reálném čase na amerických silnicích však odhalilo pozoruhodné nedostatky.
Určit počet nehod, kterým se dalo předejít, je samozřejmě složité, nicméně fakta nelze ignorovat. Navzdory tomu Musk neustále zdůrazňuje výhody instalace technologií pro asistenci řidiče do vozidel Tesla. „V okamžiku, kdy věříte, že přidání autonomie snižuje počet zranění a úmrtí, máte podle mě morální povinnost ji nasadit, i když vás bude spousta lidí žalovat a obviňovat. Protože lidé, kterým jste zachránili život, nevědí, že jejich život byl zachráněn. A lidé, kteří občas zemřou nebo se zraní, to rozhodně vědí – nebo to ví jejich příbuzní a stát,“ řekl loni Musk.
Může za nehody zrušení radarových senzorů?
Strmý nárůst počtu smrtelných nehod lze přitom podle některých odborníků přičíst i konkrétním rozhodnutím Elona Muska, především odstranění radarových senzorů. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) v současné době také vyšetřuje systém Autopilot společnosti Tesla a jeho plně samořídicí funkce. Podle mluvčí NHTSA Veronicy Moralesové ale leží odpovědnost za řízení vozidla vždy na člověku-řidiči.
Každopádně dataukazují na potenciální nebezpečí a rizika spojená s nadměrným spoléháním na technologii autonomního řízení, která má zatím daleko k dokonalosti. Výrobci i řidiči musí upřednostnit bezpečnost a pochopit, že tyto systémy mají pomáhat, nikoliv nahrazovat lidskou pozornost a odpovědnost na silnici.