V rozhovoru s panem Ladislavem Čečotkou ze společnosti BOCO PARDUBICE machines, s.r.o., jsme se zaměřili na jeho pohled na význam veletrhů pro rozvoj firmy. Pan Čečotka se podělil o zkušenosti, které firma získala účastí na veletrzích, jako je Fakuma či MSV a popsal, jaké přínosy může mít taková mezinárodní účast pro rozšíření obchodních možností. Diskutovali jsme také o budoucích plánech BOCO PARDUBICE v oblasti veletrhů, kde společnost vidí potenciál pro posílení stávajících trhů i objevování nových příležitostí v zahraničí.
Mohl byste nám přiblížit vaši cestu do Německa? S čím jste tam jel a co jste od toho očekával?
Do Německa jsme se vydali s obchodním ředitelem Jakubem Růžičkou, který řídí obchodní aktivity firmy především na českém a slovenském trhu, tedy v našich dvou hlavních teritoriích. Přestože náš obchodní tým pracuje velmi efektivně, tak aktivní oslovování zákazníků ze zahraničí bylo v minulosti spíše nepravidelné a chyběla mu určitá kontinuita. Nevyužívali jsme tak potenciál zahraničí v maximální možné míře. Většinou nás někdo oslovil, nebo jsme se účastnili veletrhů, případně jsme nasadili online reklamu. Máme sice webovky v pěti jazycích, ale naše zahraniční aktivity nebyly až tak přímočaré, jak bychom si představovali. To teď chceme změnit a více se zaměřit na mezinárodní příležitosti.
Naším cílem bylo zúčastnit se dvou akcí – Bavorsko-českého dne v Deggendorfu a veletrhu Fakuma ve Friedrichshafenu, které na sebe hezky navazovaly. To nám usnadnilo organizaci cesty, protože jsme vše stihli v rámci jedné návštěvy.
Co se týče Bavorsko-českého dne, neměli jsme žádná přehnaná očekávání – pozvánka nám dorazila e-mailem, a šli jsme to tam zkrátka zkusit. Akce byla sice menší, ale mělo to své kouzlo. Ze zhruba 200 zúčastněných firem se kromě nás prezentovaly pouze další dvě české plastikářské společnosti, které jsou navíc již našimi zákazníky. Díky tomu jsme se mohli osobně pozdravit a probrat aktuální témata. Networking byl fajn, ale kvůli naší úzké specializaci jsme z akce nemohli vytěžit tolik, jak bychom si přáli.
Měli jste možnost účastnit se nějaké přednášky v rámci této akce?
Přednášky tam probíhaly, ale bohužel jsme dorazili těsně před zahájením a sál už byl zcela zaplněný, což nám neumožnilo se zúčastnit. Atmosféra byla velmi stísněná a těžká, takže jsme se rozhodli přesunout jinam.
Můžete nám říct něco o veletrhu FAKUMA?
Fakuma je obrovská akce, spolu s veletrhem K to jsou v rámci Evropy dva největší veletrhy v našem oboru. Veletrh K se koná jednou za tři roky, takže dvakrát je Fakuma a jednou K, a pak zase dvakrát Fakuma. Příležitosti na těchto veletrzích jsou opravdu velké a firmy si často zajišťují účast rok a více dopředu. I my už máme na příští rok zarezervovaný stánek na veletrhu K.
Máte už rámcově stanovené, kterých veletrhů se plánujete pravidelně účastnit?
Ano, hlavní veletrhy pro nás budou Mezinárodní strojírenský veletrh (MSV) v Brně, Fakuma a veletrh K v Düsseldorfu. V roce 2025 se ale MSV a K překrývají, což bude logisticky náročné. Musíme na oba veletrhy připravit podobné stánky a zapojit téměř náš tým, takže nás čeká skutečná výzva.
Jak se s tím tedy logisticky vyrovnáte?
Naše firma má asi 70 zaměstnanců, proto bude logistika a personální zajištění určitě náročné. Na veletrh MSV například přivezeme celý tým, který čítá kolem 8 lidí, včetně obchoďáků, techniků a asistentky. Najímáme také hostesky, aby nám pomohly. Ale když si představíte, že na dvou tak velkých akcích musíme postavit stánky a zajistit jejich provoz zároveň, znamená to velký zásah do našich personálních zdrojů.
A co se týče jazykových bariér, nemáte s tím problémy na zahraničních veletrzích?
Jazyková vybavenost je u nás různá, ne všichni naši obchodníci mluví německy nebo anglicky. Historicky se naše firma soustředila hlavně na československý trh, kde si vystačíte s rodným jazykem. Já osobně němčinou nevládnu, ale s angličtinou si u velké většiny našich zákazníků v zahraničí vystačím. Navíc pro německy hovořící část trhu máme kolegyni, která je v němčině skvělá, takže se v týmu vždy nějak rozdělíme. Když je potřeba, můžeme si najmout i někoho externě, kdo nám s jazykovou bariérou pomůže.
Jaké jsou vaše plány v oblasti globální expanze?
Naše firma má historicky velmi dobré postavení na československém trhu. Většina tuzemských firem nás zná, buď s námi spolupracují, nebo spolupracovali, případně z nějakých důvodů nespolupracujeme, ale jsme v kontaktu. Pokud chceme růst, musíme se nyní zaměřit na zahraniční trhy, kde vidíme obrovský potenciál. Máme například stroje v Mexiku, Indii nebo Německu.
Pro nás je prioritou vysoká kvalita našich produktů. Ať už se jedná o stroje, šneky, komory či jiné náhradní díly, tak veškerou produkci máme stále v našem výrobním závodě v Čepí u Pardubic. Vyrábíme výhradně z evropských materiálů a díly pro naše stroje, jako jsou motory, převodovky či měniče, nakupujeme od renomovaných evropských výrobců. Toto je samozřejmě oproti asijské produkci dražší, ale naši zákazníci preferují kvalitu, kterou jsme jim schopni nabídnout.
Jaké kroky plánujete k posílení zahraniční strategie?
Pracujeme na několika frontách, včetně redesignu našich strojů, aby nejen dobře fungovaly, ale i dobře vypadaly. Investujeme do online marketingu a spolupracujeme s externími firmami, které nám v tom pomáhají. Chceme posílit naši přítomnost v zahraničí, ať už prostřednictvím veletrhů, jako jsou Fakuma a K, nebo rozšiřováním distribuční sítě. Naše cílová skupina jsou firmy, které si cení kvality před cenou. Přesto si ale uvědomujeme, že každý trh má svá specifika, a tomu musíme přizpůsobit naši strategii.
Zdroj: BOCO PARDUBICE machines, s.r.o.