Americké ekologické dotace zvyšují obavy německého průmyslu. Šéf společnosti Northvolt Peter Carlsson uvedl, že podle amerického zákona o snížení inflace (IRA) by firma se sídlem ve Švédsku mohl získat státní podporu ve výši až 800 milionů eur (836 milionů USD) na výstavbu továrny na výrobu baterií používaných v elektromobilech. Výstavba továrny na lithium-iontové baterie v Německu, které je největším evropským výrobcem automobilů, se pro společnost Northvolt zdá být nyní bezpředmětná. Nový americký zákon, který nabízí vysoké dotace místním výrobcům ekologických technologií, přiměl společnost k zamyšlení.
Výše dotací je podle Carlssona zhruba čtyřnásobek toho, co nabízí německá vláda, a zohlednit je třeba navíc levnější ceny energie ve Spojených státech. V důsledku toho společnost zvažuje odložení svých plánů na výstavbu továrny v Heide na severu Německa. „Nyní se nacházíme v bodě, kdy možná upřednostníme expanzi v USA před expanzí v Evropě,“ řekl Carlsson. Tento názor v posledních týdnech potvrdili i další vedoucí pracovníci společnosti, což přispělo k náznakům, že IRA v hodnotě 430 miliard dolarů, který byl v srpnu podepsán v USA, začíná odvádět investice do ekologických technologií od evropské výrobní velmoci.
Zákon zavádí daňové úlevy související s investicemi do ekologických technologií a daňové úlevy pro spotřebitele, kteří si koupí elektromobil nebo jiný ekologický výrobek vyrobený v Severní Americe. Mezi jeho největší aktuální oběti patří němečtí výrobci a dodavatelé automobilů, pro které jsou Spojené státy hlavním exportním trhem. „Pokud nic neuděláme, vznikne toho ve Spojených státech hodně,“ řekl šéf Siemens Energy (ENR1n.DE) Christian Bruch. „Riziko migrace firem tu je.“
Německý ministr hospodářství Robert Habeck ze strany Zelených řekl deníku Handelsblatt, že existuje nebezpečí, že „další vlna technologických inovací se neodehraje v Evropě“, tedy inovací, které jsou klíčové pro to, aby Evropě pomohly překonat energetickou krizi. Průmyslová pracovní místa by mohla „zmizet z Německa a Evropy“, řekl agentuře Reuters šéf vládnoucích sociálních demokratů (SPD) Lars Klingbeil.
Generální ředitel značky Volkswagen Thomas Schaefer v pondělí obvinil Evropskou unii, že se „drží zastaralých a byrokratických pravidel státní podpory, která podporují spíše regiony než zachování a transformaci celých průmyslových areálů. EU naléhavě potřebuje nové nástroje, aby zabránila zákeřné deindustrializaci,“ uvedl Schaefer. „Nemáme času nazbyt.“