Výroba automobilů je jednoznačně hlavním motorem české ekonomiky. Automobilový průmysl jakožto největší průmyslové odvětví v České republice představuje více než 9 % HDP, 26 % výroby a 24 % českého vývozu. Tento sektor dlouhodobě prochází transformací a velkou cestu v rámci plnou změn má před sebou.
Mezi nejvýznamnější výrobce patří patří mladoboleslavská společnost Škoda Auto, vlastněná koncernem Volkswagen, kolínská společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech a nošovický Hyundai. Naše země představuje vysoce konkurenční lokalitu při zřizování center výzkumu a vývoje. Technické univerzity jsou zvyklé spolupracovat s globálními výrobci a poskytovat služby v oblasti výzkumu, vývoje i testování. Na velké automobilky je navázáno mnoho subdodavatelských firem a globální výzvy transformace automotive, ať už dané legislativou, tak i přirozenou potřebou inovace budou významně ovlivňovat velkou část českého průmyslu.
Bude, nebo nebude gigafactory?
Koncern Volkswagen zvažuje, že ve střední a východní Evropě postaví jednu ze svých šesti gigafactory na výrobu bateriových článků pro elektromobily. Mezi několika kandidáty je v užším výběru i Česká republika s automobilkou ŠKODA AUTO. Jedinou lokalitou v České republice splňující všechny potřebné kvalifikační předpoklady je Plzeň-Líně. Navrhovaná investice by byla největší v historii České republiky a zásadním předpokladem pro úspěšnou transformaci nejen českého automobilového průmyslu.
„Automobilový průmysl vytváří 10 % HDP a 25 % exportu České republiky a na automobilky jsou navázány stovky dalších firem a desítky tisíc zaměstnanců. Pokud chceme, aby tento sektor hrál významnou roli i v budoucnu, musíme se přizpůsobit změnám, které v něm probíhají. Pokud koncern Volkswagen projekt potvrdí, půjde o největší soukromou investici v historii samostatné České republiky“ uvedl premiér Petr Fiala.
Ve spolupráci s agenturou CzechInvest byla po pečlivém výběrovém řízení, které trvalo téměř rok a půl, vybrána jako ideální lokalita Plzeň-Líně. Ostatní zvažované lokality nesplňovaly potřeby koncernu Volkswagen jako investora z hlediska velikosti, kapacity vodních zdrojů ani přilehlé dopravní infrastruktury.
- Pokud se koncern Volkswagen rozhodne vybrat ze zúčastněných konkurentů pro výstavbu gigafactory Českou republiku, přineslo by to kromě miliardové investice i tisíce perspektivních pracovních míst
- Gigafactory by byla klíčová v transformaci automobilového průmyslu a společnosti ŠKODA AUTO jako hlavního hráče
- Vláda České republiky je připravena podniknout všechny kroky potřebné k tomu, aby byl strategický projekt výstavby gigafactory koncernu Volkswagen v České republice realizován
- Gigafactory je předpokladem pro průmyslovou transformaci a zvýšení ekonomické a sociální atraktivity České republiky a Plzeňského kraje
Ačkoliv jde o záměr vládou silně podporovaný, její nadšení obyvatelé dotčeného regionu vždy nesdílejí. Kraj má relativně nízkou nezaměstnanost a mnohým tak není jasné, kde potenciální závod získá potřebných 4.000 pracovníků. „Budeme požadovat, aby se uskutečnilo jednání se všemi dotčenými obcemi a obyvateli. Ať experti projekt kompletně představí a seznámí nás se všemi jeho dopady,“ prohlásil starosta Dobřan Martin Sobotka.
Zda koncern Volkswagen skutečně gigafactory v Lítni bude realizovat ještě v tuto chvíli není jasné. Finální rozhodnutí mělo být oznámeno v pátek 16. prosince, nicméně společnost rezultát odložila: „Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur budou během následujících týdnů a měsíců znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony.“
Nemusí gigapršet, stačí když 5G kape…
Zatím nejistá realizace tohoto gigaprojektu samozřejmě není jedinou aktivitou transformace oboru. Probíhají i menší, neméně zajímavé aktivity. V kolínském závodě japonské automobilky Toyota spustil T-Mobile testovací prostředí se standalone privátní sítí 5G. Cílem spolupráce s Toyotou je otestovat konkrétní aplikace využívající výhody sítí 5G v sektoru automotive, Česká republika se stala třetí evropskou zemí, kde Toyota připravuje nasazení sítě 5G ve výrobě.
Společnost Toyota s výrobním závodem v Kolíně převzala počátkem prosince od T-Mobilu testovací prostředí pro aplikace využívající privátní mobilní síť 5G, vybudované v kolínské továrně automobilky. Na základě konkrétních modelů nasazení sítí 5G v průmyslovém prostředí a ve spolupráci se svými technologickými partnery postavil T-Mobile pro Toyotu privátní síť 5G v tzv. standalone režimu, která plně spoléhá na nejnovější standardy mobilních sítí. Po Belgii a Polsku je Česká republika teprve třetí evropskou zemí, kde automobilka Toyota 5G aktivně testuje.
- Ve spolupráci se společností ServisControl budou testovány autonomní vozíky, řízené prostřednictvím sítě 5G. Technologie privátní sítě 5G v tomto případě zajistí nejen dostupnost signálu bez ohledu na aktuální pozici vozíků, ale rovněž i velmi přesné zjišťování polohy zařízení a velmi nízkou latenci datové komunikace při jejich. Autonomní vozíky budou sloužit pro dopravu komponent automobilů na montážní linku i transport součástek ve skladech.
- Významnou oblastí testování je ověření možnosti zvýšení výkonu při kontrole produkce s pomocí sítí senzorů, připojených do privátní sítě 5G automobilky. T-Mobile za tímto účelem pro automobilku zajišťuje integraci mezi sítí 5G a zařízeními internetu věcí (IoT).
- Toyota rovněž otestuje brýle pro rozšířenou realitu pro efektivnější průběh školení nových zaměstnanců i následné rozšiřování znalostí a mentorování pracovníků ve výrobě. T-Mobile připravil aplikaci využívající brýle pro rozšířenou realitu od společnosti Microsoft, připojené k podnikové síti prostřednictvím 5G SA modemu Pegatron, pro promítání pokynů před očima pracovníků ve výrobě. Využití privátní sítě 5G poskytuje výrazně lepší dosah datového signálu a nižší energetickou náročnost koncových zařízení oproti Wi-Fi.
„Privátní síť 5G nám umožní dále optimalizovat výrobní i logistické procesy při splnění našich požadavků na spolehlivost a zabezpečení. S T-Mobilem jsme ušli dlouhou cestu od studie proveditelnosti až k vlastní síti, kde můžeme důkladně otestovat hned několik konkrétních aplikací a pak se rozhodnout, jakou cestou k využití technologie standalone 5G se vydáme v rámci Evropských výrobních závodů,“ říká Aleš Höfner, Generalní ředitel IT ve společnosti Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.
Testovací prostředí v kolínském závodě automobilky Toyota je tvořeno kombinací rádiových prvků, core elementů a koncových zařízení. Infrastruktura privátní sítě 5G je postavena na technologiích standalone 5G od společnosti Ericsson a koncových zařízeních společnosti Advantech. Konkrétní testované aplikace připravil T-Mobile ve spolupráci se společnostmi ServisControl, Microsoft a Pegatron. (ov)