0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Perspektivy transformace automotive v České republice

Výroba automobilů je jednoznačně hlavním motorem české ekonomiky. Automobilový průmysl jakožto největší průmyslové odvětví v České republice představuje více než 9 % HDP, 26 % výroby a 24 % českého vývozu. Tento sektor dlouhodobě prochází transformací a velkou cestu v rámci plnou změn má před sebou.

Mezi nejvýznamnější výrobce patří patří mladoboleslavská společnost Škoda Auto, vlastněná koncernem Volkswagen, kolínská společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czechnošovický Hyundai. Naše země představuje vysoce konkurenční lokalitu při zřizování center výzkumu a vývoje. Technické univerzity jsou zvyklé spolupracovat s globálními výrobci a poskytovat služby v oblasti výzkumu, vývoje i testování. Na velké automobilky je navázáno mnoho subdodavatelských firem a globální výzvy transformace automotive, ať už dané legislativou, tak i přirozenou potřebou inovace budou významně ovlivňovat velkou část českého průmyslu.

Bude, nebo nebude gigafactory?

Koncern Volkswagen zvažuje, že ve střední a východní Evropě postaví jednu ze svých šesti gigafactory na výrobu bateriových článků pro elektromobily. Mezi několika kandidáty je v užším výběru i Česká republika s automobilkou ŠKODA AUTO. Jedinou lokalitou v České republice splňující všechny potřebné kvalifikační předpoklady je Plzeň-Líně. Navrhovaná investice by byla největší v historii České republiky a zásadním předpokladem pro úspěšnou transformaci nejen českého automobilového průmyslu.

„Automobilový průmysl vytváří 10 % HDP a 25 % exportu České republiky a na automobilky jsou navázány stovky dalších firem a desítky tisíc zaměstnanců. Pokud chceme, aby tento sektor hrál významnou roli i v budoucnu, musíme se přizpůsobit změnám, které v něm probíhají. Pokud koncern Volkswagen projekt potvrdí, půjde o největší soukromou investici v historii samostatné České republiky“ uvedl premiér Petr Fiala.

Ve spolupráci s agenturou CzechInvest byla po pečlivém výběrovém řízení, které trvalo téměř rok a půl, vybrána jako ideální lokalita Plzeň-Líně. Ostatní zvažované lokality nesplňovaly potřeby koncernu Volkswagen jako investora z hlediska velikosti, kapacity vodních zdrojů ani přilehlé dopravní infrastruktury.

  • Pokud se koncern Volkswagen rozhodne vybrat ze zúčastněných konkurentů pro výstavbu gigafactory Českou republiku, přineslo by to kromě miliardové investice i tisíce perspektivních pracovních míst
  • Gigafactory by byla klíčová v transformaci automobilového průmyslu a společnosti ŠKODA AUTO jako hlavního hráče
  • Vláda České republiky je připravena podniknout všechny kroky potřebné k tomu, aby byl strategický projekt výstavby gigafactory koncernu Volkswagen v České republice realizován
  • Gigafactory je předpokladem pro průmyslovou transformaci a zvýšení ekonomické a sociální atraktivity České republiky a Plzeňského kraje

Ačkoliv jde o záměr vládou silně podporovaný, její nadšení obyvatelé dotčeného regionu vždy nesdílejí. Kraj má relativně nízkou nezaměstnanost a mnohým tak není jasné, kde potenciální závod získá potřebných 4.000 pracovníků. „Budeme požadovat, aby se uskutečnilo jednání se všemi dotčenými obcemi a obyvateli. Ať experti projekt kompletně představí a seznámí nás se všemi jeho dopady,“ prohlásil starosta Dobřan Martin Sobotka.

Zda koncern Volkswagen skutečně gigafactory v Lítni bude realizovat ještě v tuto chvíli není jasné. Finální rozhodnutí mělo být oznámeno v pátek 16. prosince, nicméně společnost rezultát odložila: „Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur budou během následujících týdnů a měsíců znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony.“ 

Nemusí gigapršet, stačí když 5G kape…

Zatím nejistá realizace tohoto gigaprojektu samozřejmě není jedinou aktivitou transformace oboru. Probíhají i menší, neméně zajímavé aktivity. V kolínském závodě japonské automobilky Toyota spustil T-Mobile testovací prostředí se standalone privátní sítí 5G. Cílem spolupráce s Toyotou je otestovat konkrétní aplikace využívající výhody sítí 5G v sektoru automotive, Česká republika se stala třetí evropskou zemí, kde Toyota připravuje nasazení sítě 5G ve výrobě.

Společnost Toyota s výrobním závodem v Kolíně převzala počátkem prosince od T-Mobilu testovací prostředí pro aplikace využívající privátní mobilní síť 5G, vybudované v kolínské továrně automobilky. Na základě konkrétních modelů nasazení sítí 5G v průmyslovém prostředí a ve spolupráci se svými technologickými partnery postavil T-Mobile pro Toyotu privátní síť 5G v tzv. standalone režimu, která plně spoléhá na nejnovější standardy mobilních sítí. Po Belgii a Polsku je Česká republika teprve třetí evropskou zemí, kde automobilka Toyota 5G aktivně testuje.

  • Ve spolupráci se společností ServisControl budou testovány autonomní vozíky, řízené prostřednictvím sítě 5G. Technologie privátní sítě 5G v tomto případě zajistí nejen dostupnost signálu bez ohledu na aktuální pozici vozíků, ale rovněž i velmi přesné zjišťování polohy zařízení a velmi nízkou latenci datové komunikace při jejich. Autonomní vozíky budou sloužit pro dopravu komponent automobilů na montážní linku i transport součástek ve skladech. 
  • Významnou oblastí testování je ověření možnosti zvýšení výkonu při kontrole produkce s pomocí sítí senzorů, připojených do privátní sítě 5G automobilky. T-Mobile za tímto účelem pro automobilku zajišťuje integraci mezi sítí 5G a zařízeními internetu věcí (IoT).
  • Toyota rovněž otestuje brýle pro rozšířenou realitu pro efektivnější průběh školení nových zaměstnanců i následné rozšiřování znalostí a mentorování pracovníků ve výrobě. T-Mobile připravil aplikaci využívající brýle pro rozšířenou realitu od společnosti Microsoft, připojené k podnikové síti prostřednictvím 5G SA modemu Pegatron, pro promítání pokynů před očima pracovníků ve výrobě. Využití privátní sítě 5G poskytuje výrazně lepší dosah datového signálu a nižší energetickou náročnost koncových zařízení oproti Wi-Fi. 

„Privátní síť 5G nám umožní dále optimalizovat výrobní i logistické procesy při splnění našich požadavků na spolehlivost a zabezpečení. S T-Mobilem jsme ušli dlouhou cestu od studie proveditelnosti až k vlastní síti, kde můžeme důkladně otestovat hned několik konkrétních aplikací a pak se rozhodnout, jakou cestou k využití technologie standalone 5G se vydáme v rámci Evropských výrobních závodů,“ říká Aleš Höfner, Generalní ředitel IT ve společnosti Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Testovací prostředí v kolínském závodě automobilky Toyota je tvořeno kombinací rádiových prvků, core elementů a koncových zařízení. Infrastruktura privátní sítě 5G je postavena na technologiích standalone 5G od společnosti Ericsson a koncových zařízeních společnosti Advantech. Konkrétní testované aplikace připravil T-Mobile ve spolupráci se společnostmi ServisControl, Microsoft a Pegatron. (ov)

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků