Přechod na elektromobilitu je pro dodavatele pro automobilový průmysl velkou výzvou. Aktuálně jim chybí jistota ohledně investic, které ale musejí udělat. Aby se v období přechodu od konvenčního pohonu k alternativnímu udržely investice na nízké úrovni, lze automatizační systémy pořídit z druhé ruky.
Ke klimaticky neutrálním vozidlům je ještě dlouhá cesta
Bude trvat ještě dlouho, než bude výroba v automobilovém průmyslu převedena na bezemisní pohony. Zatím ani není jasné, která technologie v tomto závodě zvítězí. Aktuálně vedou čistě bateriová elektrická vozidla, těsně následovaná pohony na palivové články a hybridními vozy poháněnými e-palivy.
A i když je zvolen jeden typ pohonu, existuje široká škála možných koncepcí. Například existují různé typy elektromotorů (motory na stejnosměrný nebo střídavý proud, synchronní nebo asynchronní, s vnějším nebo trvalým buzením atd.). Elektromotor může být instalován v blízkosti nápravy, tj. integrován do geometrie nápravy, nebo v blízkosti kola. Na tom také závisí počet hnacích elektromotorů. Má motor každé kolo nebo jen každá náprava, nebo se jedná o kombinaci těchto možností? Existuje tedy mnoho konstrukčních možností.
Tváří v tvář velké nejistotě
Ohledně výrobních investic chybí dodavatelům jistota. Jisté je: pro novou generaci pohonů budou potřeba úplně nové díly a větší flexibilita ve výrobě než kdy předtím. Investice, které mají být provedeny, proto musí splňovat všechny požadavky.
Řešení spočívá v implementaci automatizovaných, a tím i flexibilních výrobních linek. Tak bude možné rychle reagovat na měnící se požadavky výrobců automobilů. Kromě toho je výroba rentabilní i při malém počtu kusů. Mnoho dodavatelských dílů v podstatě tvoří opracované plechy. Robotická manipulace je efektivní automatizační metoda pro nakládání obrobků na lisy a jiné kovoobráběcí stroje.
Minimalizace investičního rizika
Přestože má Čína v celosvětové výrobě elektromobilů jasný náskok, evropský trh stále vede. Je to proto, že zdejší automobilky mají ve své produkci vyšší podíl elektrifikovaných vozidel než jejich konkurenti z Dálného východu. Asijští a američtí výrobci aut musejí do své výroby investovat ještě více, aby je dohnali. Kromě toho prognóza předpovídá dobré časy: již za necelých deset let budou mít výrobci automobilů větší zisky z elektromobilů než z vozů se spalovacími motory. V roce 2030 stoupne podíl elektromobilů na 40 %.
Aby se v období přechodu od konvenčního pohonu k alternativnímu udržely investice na nízké úrovni, lze automatizační systémy pro flexibilní výrobu pořídit z druhé ruky. Na aukční platformě Surplex.com pro použité stroje a provozní zařízení jsou až do 17. 1. 2023 v nabídce průmyslové roboty (FANUC a KUKA) německého výrobce automobilů. Roboty mají flexibilní využití: jsou vhodné pro manipulační úkoly nebo bodové svařování, takže jsou vhodné pro kovozpracující průmysl, například pro subdodavatele.