0Kč

No products in the cart.

0Kč

No products in the cart.

Startup H2FLY uskutečnil první pilotovaný let na vodíkový pohon

Na malém letišti ve slovinském Mariboru dosáhla německá společnost H2FLY, která se zabývá vodíkovým pohonem, významného milníku v oblasti bezemisního letectví. Nedávno totiž úspěšně dokončili první pilotovaný let poháněný výhradně kapalným vodíkem, čímž si připsali světové prvenství.

Nedávný zkušební let byl vyvrcholením projektu HEAVEN – iniciativy financované EU, která prokazuje proveditelnost použití kryogenního kapalného vodíku v letadlech.

Během posledního zkušebního letu, který trval přibližně deset minut, dosáhl HY4 se svými dvěma piloty před několika dny úctyhodného tříhodinového letu se spotřebou 10 kg vodíku. S plnou zásobní kapacitou 24 kg by letoun mohl vydržet v letu až 8 hodin.

Absence vibrací, hluku a … emisí

„Je to opravdu úžasný pocit, je to dokonalá týmová práce, která ožívá,“ řekl po letu jeden z pilotů, Johannes Garbino-Anton. Dodal, že technologie „funguje perfektně a že největším rozdílem oproti běžnému letadlu je absence vibrací a hluku. A také absence emisí oxidu uhličitého.“

Pohonný systém H2FLY se skládá ze zásobníku vodíku, 120kW měniče energie z palivových článků a elektrického motoru. Jako palivo sloužil kapalný vodík, který je energeticky vydatnější než plynný vodík. Díky tomu může mít letadlo HY4 menší a lehčí palivové nádrže, čímž se zachovává prostor pro cestující a náklad.

Výhody kapalného vodíku

Kapalný vodík navíc výrazně prodlužuje dolet. Například testovací letoun HY4 dokáže uletět 750 km s plynným vodíkem, ale s kapalným vodíkem tuto vzdálenost zdvojnásobí a dosáhne 1 500 km. Manipulace s kapalným vodíkem však vyžaduje kryogenní teploty kolem -253 °C, což zvyšuje složitost přepravy a doplňování paliva.

Stojí za zmínku, že letoun HY4, vyrobený ze skleněných a uhlíkových vláken, nebude nikdy komerčně výroběn. Místo toho je dalším cílem společnosti H2FLY rozšířit systém palivových článků na megawattový výkon, známý jako systém H2F-175, který umožní delší lety a vyšší výšky, až do 27 000 stop. Ve spolupráci se společností Deutsche Aircraft plánují vybavit 30místný demonstrátor Dornier 328 s vodíkovými palivovými články H2FLY a do roku 2025 zahájit zkušební lety.

Vhodné i pro dopravní letadla budoucnosti

Dr. Josef Kallo, generální ředitel společnosti H2FLY, předpokládá, že do konce desetiletí by tento rozšířený systém mohl pohánět 40místné menší dopravní letadla s doletem přibližně 2 000 km. Je to podle něj otázka zdrojů a času a naznačuje, že by to mohlo dokonce otevřít cestu k pohonným jednotkám 4MW+4MW, které by poháněly větší letadla pro 80 až 100 cestujících. Kromě toho nevylučuje ani zcela nové konstrukce letadel, například koncepty se smíšeným křídlem, od různých výrobců.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků